آخرین اخبارافغانستانجهانحقوق بشرخبر های مهمزنانسیاست

هند و امریکا از طا-لبان خواستند به حقوق بشری تمامی اقوام افغانستان احترام بگذارند

خبرگزاری دید: وزرای خارجه و دفاع هند و امریکا در بیانیه‌ای مشترک از طا-لبان خواستند به تعهدات خود پایبند باشند و به حقوق بشر احترام بگذارند.

اس. جی‌شنکر وزیر خارجه و راجنات سینگ وزیر دفاع هند در دیدار با آنتونی بلینکن وزیر خارجه و لوید آستین وزیر دفاع امریکا روز گذشته در حاشیه ٥امین نشست ٢+٢ دو کشور در دهلی نو پیرامون موضوعات مختلف دو جانبه و مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کردند.

وزرای هند و امریکا سپس در بیانیه مشترکی که وزارت خارجه امریکا منتشر کرده از طا-لبان خواستند تا به تعهد خود برای جلوگیری از استفاده هر گروه یا فردی از خاک افغانستان برای تهدید امنیت سایر کشورها پایبند باشند.

طرفین به قطعنامه ۲۵۹۳ (۲۰۲۱) شورای امنیت سازمان ملل متحد اشاره کرده که خواستار آن است که از خاک افغانستان برای تهدید یا حمله به هیچ کشوری یا پناه دادن یا اموزش تروریست‌ها یا برنامه‌ریزی یا تامین مالی حملات تروریستی استفاده نشود.

وزرا همچنین از طا-لبان خواستند تا به حقوق بشر همه افغانستانی‌ها از جمله زنان، کودکان و اعضای گروه‌های اقلیت احترام گذاشته و آزادی سفر را حفظ کنند.

آن‌ها بر دسترسی بدون مانع به ارایه کمک‌های بشردوستانه تاکید کرده و مجدداً متعهد شدند که در مورد افغانستان مشورت کنند تا به تسهیل اینده فراگیر و صلح‌آ‌‌میز برای همه افغانستانی‌ها کمک کنند.

وزرای دو کشور به صراحت تروریزم و افراط‌گرایی خشونت‌آمیز و استفاده از نیروهای نیابتی تروریستی و حمایت لوجستیکی، مالی یا نظامی از سازمان‌های تروریستی را که می‌تواند برای راه‌اندازی یا برنامه‌ریزی حملات تروریستی از جمله حملات بین‌المللی مورد استفاده قرار گیرد، محکوم کردند.

وزرا همچنین خواستار اقدام هماهنگ علیه همه تروریست‌ها، از جمله القاعده، داعش، لشکر طیبه و جیش محمد شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا