آخرین اخبارافغانستانتحلیلترجمهسیاست

پاکستان به دنبال صدور فرمان رهبر طالبان علیه تی‌تی‌پی

ملا یعقوب وزیر دفاع موقت افغانستان اوایل این هفته در مصاحبه‌ای فاش کرد که رهبر طا-لبان اعلام کرده افرادی که قصد انجام حملات در خارج از کشور را دارند، جهاد نیست. وی نام هیچ کشوری را ذکر نکرده اما ظاهراً اشاره به پاکستان بود که از افزایش فعلی حملات تروریستی ناراحت است

پاکستان به دنبال صدور حکم عمومی و علنی از جانب رهبر طا-لبان افغانستان است تا فعالیت‌های تحریک طا-لبان پاکستان (TTP) را غیراسلامی اعلام کند.

درخواست پاکستان برای دستور صریح هبت‌الله آخوندزاده رهبر طا-لبان پس از افزایش حملات تروریستی فرامرزی اخیر مطرح می‌شود.

پاکستان یک دیپلمات ارشد را برای سفر سه روزه به کابل اعزام کرد و پیام روشنی را به حکومت موقت افغانستان ارسال کرد مبنی بر این‌که باید به تعهدی که با جامعه جهانی در توافق‌نامه دوحه داده است، پایبند باشد.

زمانی که طرف پاکستانی به رهبری آصف درانی نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، رهبران ارشد طا-لبان را تحت فشار قرار داد تا به وعده‌های خود مبنی بر عدم اجازه فعالیت تحریک طا-لبان پاکستان از خاک افغانستان عمل کنند، به او گفته شده که رهبر طا-لبان یک فرمان اجرایی صادر کرده است که حملات را علیه پاکستان ممنوع و حرام اعلام کرده است.

به گفته منابع آگاه، این فرمان یا فرمان اجرایی در داخل محافل طا-لبان منتشر شده و به اطلاع عموم نرسیده است.

با این حال، پاکستان از جانب طا-لبان افغان خواسته تا آن فرمان را علنی کند، زیرا تنها در این صورت تأثیر خواهد گذاشت.

ملا یعقوب وزیر دفاع موقت افغانستان اوایل این هفته در مصاحبه‌ای فاش کرد که رهبر طا-لبان اعلام کرده افرادی که قصد انجام حملات در خارج از کشور را دارند، جهاد نیست. وی نام هیچ کشوری را ذکر نکرده اما ظاهراً اشاره به پاکستان بود که از افزایش فعلی حملات تروریستی ناراحت است. با این حال، منابع رسمی دولت پاکستان گفته که این کافی نیست. پاکستان خواهان یک فرمان روشن و صریح از سوی رهبر طا-لبان مستقر در قندهار است تا حملات تحریک طا-لبان پاکستان را علیه این کشور، غیراسلامی اعلام کند.

پاکستان همچنین از دست داشتن اتباع افغانستانی در برخی از حملات تروریستی ابراز نگرانی می‌کند. جنرال عاصم منیر، فرمانده ارتش پاکستان روز دوشنبه در پیشاور هشدار جدی داد و گفت که مشارکت اتباع افغانستان در حملات تروریستی برای صلح منطقه مضر است.

سخنگوی طا-لبان افغانستان روز سه‌شنبه دست داشتن اتباع افغان در حملات تروریستی در پاکستان را تکذیب کرد. ذبیح الله مجاهد تاکید کرد که پاکستان با مقصر دانستن افغانستان حقایق را پنهان می‌کند.

وی مدعی شد که حکومت افغانستان ۴۳ تروریست داعش را که اتباع پاکستانی بودند، بازداشت کرده است. وی گفته، اما حکومت افغانستان هرگز پاکستان را مقصر نمی‌داند.

تنش‌ها میان پاکستان و حکومت موقت طا-لبان از ماه‌ها قبل افزایش یافت. محراق این مشکل تحریک طا-لبان پاکستان است که پاکستان معتقد است از داخل خاک افغانستان عمل می‌کنند.

طا-لبان افغانستان این اتهام را رد کردند. اما گزارش اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد مواضع پاکستان را تایید می‌کند.

زمانی که دو سال پیش طا-لبان افغانستان به قدرت بازگشتند، پاکستان امیدوار بود که یک بار برای همیشه به موضوع تحریک طا-لبان پاکستان رسیدگی کند.

طا-لبان افغانستان به جای اقدام علیه تحریک طا-لبان پاکستان، نقش میانجی‌گری را به پاکستان پیشنهاد کرد. پاکستان مذاکراتی را با تحریک طا-لبان پاکستان آغاز کرد. در آغاز، گفت‌وگوها با موافقت تحریک طا-لبان پاکستان با آتش‌بس به نتیجه رسید. در عوض پاکستان برخی از شبه‌نظامیان تحریک طا-لبان پاکستان را آزاد کرد و به صدها جنگجو اجازه بازگشت داد.

اما زمانی که حملات تروریستی به‌رغم آتش‌بس افزایش یافت، این روند شکست خورد. تحریک طا-لبان پاکستان در ۲۸ نوامبر، یک روز قبل از تغییر فرماندهی ارتش، به آتش‌بس نقطه پایان گذاشت.

پاکستان دیگر به دنبال گفت‌وگو با تحریک طا-لبان پاکستان نیست، چیزی که طا-لبان افغانستان را در وضعیت دشواری قرار داده است.

نویسنده

کامران یوسف

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا