آخرین اخبارپاکستانجهانسیاست

پاکستان: تصمیم دادگاه عالی هند درباره وضعیت کشمیر اعتباری ندارد

خبرگزاری دید: جلیل عباس جیلانی وزیر خارجه حکومت موقت پاکستان گفته که هند حق هیچ گونه اقدام یکجانبه‌ای در مورد وضعیت کشمیر اشغالی را ندارد و به شدت تصمیم دادگاه عالی این کشور را بی‌اعتبار می‌داند.

اظهارات وزیر خارجه پاکستان ساعاتی پس از آن بیان شد که دادگاه عالی هند الحاق منطقه مورد مناقشه توسط دولت مودی در سال ۲۰۱۹ را تایید کرد.

این حکم به اتفاق آرا توسط هیئتی متشکل از ۵ قاضی در مورد بیش از دوازده دادخواست به چالش کشیدن لغو و تصمیم متعاقب آن مبنی بر تقسیم منطقه به دو منطقه تحت مدیریت فدرال – جمو و کشمیر، و قلمرو بودایی لاداخ، صادر شد.

جیلانی گفته جامو و کشمیر یک درگیری جهانی است و قطع‌نامه‌های سازمان ملل در این مورد وجود دارد.

وی گفته است: اقدامات هند در ۵ اگست ۲۰۱۹ غیرقانونی و مغایر با قطع‌نامه‌های سازمان ملل بود و مردم کشمیر قبلاً اقدامات یکجانبه را رد کرده بودند.

جیلانی تاکید کرده است: تصمیم دادگاه عالی هند نمی‌تواند توجه جهان را از جنایات جاری هند در کشمیر منحرف کند.

وزیر خارجه این کشور با تاکید بر این‌که اقدامات هند نقض قوانین بین المللی است، افزوده است: اقدامات هند تلاشی برای نسل‌کشی کشمیری‌ها و تبدیل آن‌ها به اقلیت در سرزمین خود است.

وزیر خارجه پاکستان اظهار داشته که این موضوع در برابر همه ذینفعان مطرح خواهد شد زیرا اسلام آباد قبلاً موضع خود را در مورد اقدامات یکجانبه دهلی نو روشن کرده است.

جیلانی افزوده است: تمامی مجامع بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و سازمان همکاری اسلامی از اقدامات یکجانبه هند در ۵ اگست ۲۰۱۹ مطلع هستند.

وی با تاکید بر این‌که موضوع کشمیر اشغالی از دهه‌ها پیش در دستور کار سازمان ملل قرار داشته است، بار دیگر بر درخواست دولت مبنی بر رعایت تمامی قطع‌نامه‌های سازمان ملل در مورد منطقه مورد مناقشه برای حل و فصل موضوع کشمیر تاکید کرده است.

وی در توضیح بیشتر گفته که اسلام آباد پس از تصمیم دادگاه عالی هند همه گزینه‌ها را بررسی خواهد کرد.

جیلانی بیان داشته است: از زمان لغو ماده ۳۷۰، کسانی که در کشمیر اشغالی زندگی می‌کنند تحت محدودیت‌های متعددی قرار گرفته‌اند و نقض جدی حقوق بشر توسط نیروهای دهلی نو در جامو و کشمیر ادامه دارد.

وی یادآور شده که هند همچنین به ناظران مستقل سازمان همکاری اسلامی اجازه بازدید از منطقه مورد مناقشه را نداده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا