آخرین اخباراسلایدشومنطقه

پدر بمب اتم پاکستان، کمک اتمی به کوریای شمالی را رد کرد


عبدالقدیر خان، فیزیکدان هسته‌ای که بنیانگذار برنامه غنی‌سازی اورانیوم پاکستان محسوب می شود، ضمن تعریف و تمجید از میزان توانایی هسته‌ای کوریای شمالی، در عین حال هرگونه کمک هسته‌ای اسلام‌آباد به پیونگ یانگ در گذشته را کاملاً رد کرده است.
این دانشمند پاکستانی یک روز پس از اقدام جنجالی کوریای شمالی مبنی بر انجام آزمایش بمب هایدروجنی به عنوان آزمایش ششمین و قدرتمندترین بمب هسته‌ای این کشور، این سخنان را مطرح کرده است.
عبدالقدیر خان گفته است که وی در گذشته دو بار به کوریای شمالی در خصوص برخی برنامه‌های موشکی سفر کرده و در این سفرها متوجه شده است که پیونگ یانگ امکانات هسته‌ای به مراتب بهتری نسبت به پاکستان دارد.
وی همچنان گفت که دانشمندان هسته‌ای کوریای شمالی بسیار توانمند هستند و بیش‌تر آنها دانش‌آموخته دانشگاه‌های روسیه هستند.
به نقل از ایرنا، عبدالقدیر خان درباره برخی ادعاها مبنی بر این‌که پاکستان در زمان ریاست وی بر سازمان انرژی اتمی این کشور، به بخش هسته‌ای کوریای شمالی کمک کرده است، این موضوع را به شدت تکذیب کرده و گفته است:« این موضوع از اساس غلط است. کوریای شمالی از فناوری به مراتب پیشترفته تری نسبت به پاکستان برخوردار است اما پاکستان همچنان همان فناوری متعارف و قدیمی را در اختیار دارد.»
این شخصیت پاکستانی اما گفته است که همکاری پاکستان با کوریای شمالی در زمینه فناوری موشکی، یک موضوع آشکار است:« در حقیقت دولت وقت پاکستان رسما اعلام کرد که با کوریای شمالی در تماس است.»
وی درباره آزمایش هسته‌ای اخیر کوریای شمالی گفته است که بمبی با این قدرت می‌تواند هر شهری را در یک چشم به هم زدن ویران کند:« در واقع بمب‌های هایدروجنی از بمب هسته‌ای بسیار قوی‌تر هستند و اگر به فرض، یک بمب هسته‌ای بتواند منطقه‌ای به شعاع یک و نیم تا دو کیلومتر را ویران کند، یک بمب هایدروجنی می‌تواند یک شهر را کاملا نابود کند.»
پدر بمب اتم پاکستان با یادآوری حمایت‌های روسیه و چین از ویتنام در جنگ ۲۰ ساله این کشور با امریکا، گفته است که روسیه و چین هرگز کوریای شمالی را تنها نخواهند گذاشت.
عبدالقدیر خان(متولد سال ۱۹۳۶ میلادی) فیزیکدان هسته‌ای و مهندس متالوژی پاکستانی است که بنیانگذار برنامه غنی‌سازی اورانیوم پاکستان محسوب می‌شود. یکی از بزرگ ترین برنامه‌های وی، برنامه غنی‌سازی اورانیوم برای پروژه ساخت بمب اتم پاکستان بود. او در سال ۱۹۷۶ آزمایشگاه تحقیقاتی کاهوتا (KRL) در نزدیکی اسلام‌آباد را تاسیس و تا زمان بازنشستگی(سال ۲۰۰۱ میلادی) به عنوان مدیرکل و محقق ارشد در آن مرکز مشغول کارهای علمی و تحقیقاتی بوده است.
کوریای شمالی که در سال ۲۰۰۵ میلادی خود را به عنوان یک قدرت هسته‌ای معرفی کرد، در سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ به ترتیب دست به انجام آزمایش هسته‌ای زد و در سال گذشته میلادی(۲۰۱۶) نیز دو آزمایش هسته‌ای انجام داده است.
کوریای شمالی روز یکشنبه هفته جاری، ششمین آزمایش اتمی خود را براساس اعلام این کشور با موفقیت انجام داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا