آخرین اخبارافغانستانسیاست

طا-لبان سالروز خروج نظامیان امریکایی را از افغانستان در بگرام تجلیل کردند

خبرگزاری دید: نخستین سالروز خروج نظامیان امریکایی از افغانستان در پایگاه بگرام از سوی مقامات طا-لبان تجلیل شد.


مقامات بلندپایه طا-لبان به شمول ملا محمد حسن آخوند رییس الوزرا و ملا یعقوب مجاهد وزیر دفاع آن‌ها، سالروز خروج نیروهای امریکایی را از افغانستان در میدان هوایی بگرام، جایی که به نماد حضور نیروهای ناتو در مبدل شده بود، تجلیل کردند.
سال گذشته به تاریخ نهم سنبله، آخرین سرباز امریکایی میدان هوایی کابل را ترک کرد. طا-لبان این روز را رخصتی عمومی اعلام کرده و امروز در شماری از ولایت‌ها تجلیل کردند.
ملا حسن آخوند در این مراسم سخنرانی کرد و گفت کسانی که افغانستان را اشغال کرده بودند خارج شدند؛ اما هنوز هم مشکل ایجاد می‌کنند.
نخست‌وزیر طا-لبان گفت که خارجی‌ها تبلیغات می‌کنند که در افغانستان گرسنگی است.
او خارجی‌ها را عامل گرسنگی در افغانستان خواند؛ چرا که به گفته‌ او، کشورهای خارجی علیه افغانستان محدودیت وضع کرده‌اند.
نخست‌وزیر طا-لبان در ادامه گفت هر کشوری که با طا-لبان مشکل دارد، با این گروه گفت‌وگو کند.
او افزود که راه گفت‌وگو و تفاهم نتیجه‌بخش است.
اما به گفته‌ ملاحسن آخوند، کشورها تلاش می‌کنند که راه گفت‌وگو بسته شود، چرا که سفر مقام‌های طا-لبان را ممنوع کرده و آنان را در لیست سیاه قرار داده‌اند.
در مراسم امروز طا-لبان، نیروهای این گروه رژه برگزار کردند و ملا یعقوب، سرپرست وزارت دفاع طا-لبان نیز تشریفات نظامیِ ویژه‌ای را انجام داد.
در این مراسم اما سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله طالبان و رهبر شبکه حقانی حضور نداشت. معمولاً در نشست‌ها و مراسم‌های طا-لبان، انس حقانی برادر سراج الدین حقانی حضور دارد اما او نیز در برنامه امروز دیده نمی‌شود.
سراج‌الدین حقانی یکی از قدرتمندترین رهبران طا-لبان شناخته می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا