آخرین اخباراجتماعافغانستانزنانگزارش

پس از ۱۵ اگست؛ نخستین مرکز آموزشی زبان‌های خارجی برای زنان در کابل باز شد

خبرگزاری دید: مسئولان راه اندازی این مرکز می‌گویند که زبان‌های بين‌المللی نیاز جدی برای توسعه و دست یافتن به منابع دست اول می‌باشد. همچنان بانوان ضمن استقبال از راه اندازی مرکز زبان‌های خارجی ویژه بانوان، خواستار بازگشایی مراکز آموزشی به‌روی دختران شدند.

دانشگاه ابن سینا نخستین مرکز آموزش زبان‌های خارجی و آموزشگاه کمپیوتر را برای زنان ایجاد کرده و هدف از ایجاد این مرکز را آموزش زبان بین‌المللی به زنان عنوان کرده است.

مسئولان دانشگاه ابن‌سینا در افتتاح این مرکز گفتند که زبان‌های بین‌المللی جهت توسعه و پیشرفت یکی از نیازهای جدی هر جامعه می‌باشد. به گفته آنان، منابع دست اول علم روز در دست کشورهای توسعه‌یافته است و دانشجویان دختر و پسری افغانستان باید به زبان‌های خارجی جهت دست داشتن به منابع دست اول، آشنا باشند.

محمد داوود مدقق معاون تحقیقاتی دانشگاه ابن‌سینا می‌گوید که زبان انگلیسی از اهمیت فراوان برخوردار است. ۹۹ درصد کتاب‌های معتبر علمی به زبان انگلیسی تالیف شده که این نمایانگر اهمیت زبان بین‌المللی انگلیسی است.

وی همچنان گفت که این مرکز صرف برای بانوان راه اندازی شده که همه پرسونل، دانش آموزان و دانشجویان آن بانوان است.

آقای مدقق افزود ‌که این مرکز با جواز رسمی وزارت معارف فعالیت خود را آغاز کرده است.

از سویی هم عبدالحمید محمودی استاد دانشگاه ابن سینا به خبرگزاری دید، می‌گوید: از آنجایی که آموزش مختلط توسط امارت اسلامی منع شد و شرایط آموزش برای بانوان به شدت محدود و در مقاطع بالاتر ممنوع گردید، ما تلاش کردیم زمینه آموزش بانوان را به صورت اختصاصی فراهم کنیم.

بدین منظور با مجوز وزارت معارف، مرکز آموزش زبان‌‌های بين‌المللی و برنامه‌های کاربردی کمپیوتر را راه اندازی کردیم.

آقای محمودی افزود که در این مرکز همه پرسونل اداری، تدریسی و دانشجویان آن دختر خانم هستند، یگانه مرکز ویژه بانوان می‌باشد.

وی افزود که در این مرکز زبان‌‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، روسی، چینایی، عربی، ترکی و… و برنامه‌های کاربردی کمپیوتر در سطوح مختلف تدریس می‌گردد.

انتظار می‌رود این مرکز بتواند فرصت آموزش و تقویت مهارت را فراهم آورده و راه را برای استفاده از  فرصت‌های بهتر دیگر فراهم کند.

آقای محمودی افزود که یک جامعه با ثبات و پیشرفته همواره مدیون و مرهون بانوان و مادران باسواد آن جامعه است. بدون ارتقای سطح سواد و آگاهی افراد جامعه اعم از زنان و مردان، امکان توسعه و پیشرفت انتظار بی معنایی است که هرگز تحقق پیدا نخواهد کرد.

از سویی هم دانشجویان دختر از افتتاح این مرکز ابراز خرسندی نموده می‌گویند که این مرکز می‌تواند نشانه خوبی در راستای بازگشایی دروازه‌های مراکز آموزشی باشد.

پروانه یکی از دانش آموزان می‌گوید که امارت اسلامی باید دروازه‌های مکاتب و مراکز آموزشی را به روی دختران بازگشایی کند.

گفتنی است که بیش از دو سال است که مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته است. همچنان دروازه مراکز آموزشی و دانشگاه‌های کشور نیز به روی دختران و زنان مسدود می‌باشد.

نویسنده

رسول شهزاد- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا