آخرین اخبارجهانسیاست

پمپئو: غنی انتخابات را دزدید و در روند صلح کارشکنی کرد

خبرگزاری دید: مایک پمپئو وزیر خارجه پیشین ایالات متحده که در سال ۲۰۲۰ با رهبران ارشد طا-لبان گفت‌وگو و توافق نامه دوحه را امضا کرد، گفته که اشرف غنی در تلاش‌های صلح کارشکنی کرد و انتخابات را دزدیده بود.

مایک پمپئو در برنامه‌ای در انستیتوت سیاست در شیکاگو توضیح داده است که چگونه مخالفت غنی با تلاش‌های صلح ایالات متحده به وضعیت امروز افغانستان منجر شده است.

او گفت که ایالات متحده آماده مذاکره درازمدت میان همه جناح‌های افغانستان بود که به توافق صلح ختم شود، اما غنی شرکت در چنین مذاکراتی را انکار کرد.

پمپئو با اشاره به تلاش‌های صلح ایالات متحده گفته است: این تلاشی بود که رییس جمهور اوباما  سعی کرد انجام دهد و ما در نهایت به آن دست یافتیم و رییس جمهور غنی مخالف آن بود. او نمی‌خواست این کار را انجام دهد.

وی افزوده که غنی «دوباره انتخاب شد» و «انتخابات را از رقیبش (عبدالله) به گونه موثرتر دزدید.»

پمپئو درباره غنی گفت: بنابراین او با آن (تلاش‌های صلح) مخالف بود. او از این‌که ایالات متحده با طا-لبان ملاقات کرده بسیار ناراحت بود.

وزیر خارجه پیشین امریکا درباره دیدار خود با رهبران طا-لبان، از جمله عبدالغنی برادر در سال ۲۰۲۰ گفته است: اما اگر به آن جلسه نگاه کنید، جذاب بود، احتمالاً چهارمین یا پنجمین دیدار من با رهبری ارشد طا-لبان بود. … ما همه گروه‌ها را داشتیم، ایتلاف شمال را در آنجا داشتیم، گروه‌های حقوق زنان را در آنجا داشتیم، گروه‌های حقوق بشر را در آنجا داشتیم. ما همه را دور میز جمع کرده بودیم و احتمالاً در روند مذاکره پنج ساله و ۱۰ ساله قرار داشتیم.

پمپئو دستیابی به توافق صلح طی سه یا پنج سال را دستاورد تاریخی خوانده و بیان داشته است: رییس‌جمهور غنی خواهان آن نبود و نمی‌خواست در آن شرکت کند و این بسیار تأسف‌آور بود، زیرا در نهایت، دیدید چه اتفاقی افتاد- برخلاف زلنسکی که ماندن را انتخاب کرد، رییس‌جمهور غنی سوار هواپیما می‌شود، به جایی می‌رود تا یک زندگی آرام بسیار خوب داشته باشد در حالی که افراد زیادی در افغانستان رنج می‌برند.

پمپئو در بخشی از سخنان خود خاطرنشان کرده که از رییس جمهور غنی نخواسته تا از قدرت کناره‌گیری کند، اما از او بسیار «ناامید» و درمانده شده بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا