آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

پیام خلیلزاد به کابل چه است؛ امارت یا جمهوریت؟

ضرورت واضح است که نظام از همه مردم افغانستان است و اگر هر شخصی صرف نظر از گذشته سیاسی و عملکردش از آن حمایت کند، مورد قبول و رضایت ملت نیز است.

پس از پایان نهمین دور گفت‌وگو بین طالبان و امریکایی‌ها، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان ناوقت روز گذشته وارد کابل شد و به دیدار اشرف غنی رفت. با آن‌که جزئیات دقیق این دیدار تاکنون معلوم نیست، اما برخی گزارش‌ها وجود دارد که مذاکرات بین خلیلزاد و اشرف غنی با جنجال و تنش همراه بوده است.
گفته می‌شود که آقای اشرف غنی در برابر توافق‌نامه صلح امریکا با طالبان واکنش منفی نشان داده و آماده نشده است که با زلمی خلیلزاد پیرامون این موضوع گفت‌وگو کند.
در همین حال، خلیلزاد هم‌اکنون با داکتر عبدالله عبدالله پشت در‌های بسته ملاقات دارد و نتایج آن تا ساعات بعد روشن خواهد شد.
خلیلزاد ۹ دور با مقامات طالبان به میز مذاکره نشست و پیرامون موضوعات مختلف پشت درهای بسته گفت‌وگو کرده است، اما جزئیات بیشتر آن همچنان ناگفته باقی مانده بود.
پس از نشست نهم دو طرف، روز گذشته سخنگوی طالبان اعلام کرد که این دور از گفت‌وگوها با موفقیت پایان یافت.
یکی از خطوط سرخ اشرف غنی در نشست‌های ملی و حتی کمپاینی‌اش حفظ نظام جمهوریت، برگزاری انتخابات و حفاظت از ارزش‌های ۱۸ ساله افغانستان بوده. درهمین حال دو دیپلمات خارجی که از مذاکرات بین امریکا و طالبان آگاهی دارد، به شبکه خبری ان بی سی گفته است که در پیش نویس توافق‌نامه طالبان و ایالات متحده، به طالبان به عنوان «امارت اسلامی افغانستان» اشاره می‌شود و کلمه «طالبان» نیز در متن دیده می‌شود. بر اساس گزارش‌ها در دیدار غنی و خلیلزاد نیز این موضوع مطرح و غنی به‌شدت از خطوط سرخ جمهوریت و ارزش‌های ۱۸ ساله دفاع کرده است.
بدون شک حملات اخیر طالبان و تشدید درگیری‌ها در ولایت‌های مختلف کشور نشان داد که این گروه در تلاش امتیازگیری است و در مذاکرات صلح نیز به درج امارت اسلامی تأکید می‌کند. درج امارت اسلامی به معنی به‌رسمیت شناخته شدن گروهی که سال‌ها دست‌شان به خود شهروندان کشور آلوده است، می‌باشد و موضع اشرف غنی در این مورد قابل تقدیر و حمایت است.
در همین حال، در حالی که خلیلزاد اکنون پشت درهای بسته با عبدالله عبدالله در حال گفت‌وگو است، به‌‌نظر می‌رسد که خلیلزاد موضوع تأخیر انتخابات و گفت‌وگوهای صلح را با وی مطرح و حتی بقبولاند، زیرا اشرف غنی بارها بر موضع خود مبنی بر حفاظت از جمهوریت و ارزش‌های ۱۸ ساله تأکید کرد، اما عبدالله در این مورد هیچگونه واکنشی نشان نداد و در یکی از همایش‌های انتخاباتی خود گفت که حاضر است به‌خاطر صلح از انتخابات بگذرد. در کنار آن در حالی برخی بگومگوها در مورد تشکیل حکومت موقت وجود دارد و به اندازه‌ای که غنی به موضوع انتخابات و رد حکومت موقت تأکید دارد، عبدالله ندارد و گزینه‌ای معتدل برای امریکا و طالبان محسوب می‌شود که در این حالت پالیسی نرم عبدالله می‌تواند موضع غنی را سست کند.
پیش از این نیز یاد آور شده بودیم که این مذاکرات عجولانه زلمی خلیلزاد با امریکا نخواهد توانست گره‌گشای بحران جنگ در افغانستان باشد، زیرا طالبان در تلاش احیای امارت اسلامی هستند.
در چنین احوالی، گذشته از مخالفت و موافقت با شخص آقای غنی نیاز است که از داعیه جمهوریت و اصل نظام دفاع شود. ضرورت واضح است که نظام از همه مردم افغانستان است و اگر هر شخصی صرف نظر از گذشته سیاسی و عملکردش از آن حمایت کند، مورد قبول و رضایت ملت نیز است.

نویسنده

سید الیاس احمدی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا