آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

اشرف غنی:

پیام عاشورا امروز برای مردم ما پر اهمیت است/ ما با یک تهاجم بیگانه مواجه هستیم

رییس جمهور غنی ضمن ستایش از وحدت شیعه و سنی در افغانستان، از علمای دینی خواست که در ایام محرم وحدت میان پیروان مذاهب اسلامی را تقویت کنند. آقای غنی همچنان افزود که کشور با یک تهاجم بیگانه رو به رو است و باید در برابر آن ایستادگی شود.


به گزارش خبرگزاری دید، رییس جمهور اشرف غنی قبل از ظهر امروز پنجشنبه(۲۱ اسد) در دیدار با اعضای شورای علمای شیعه، شورای عالی تنظیم امور دینی، کمیسیون عالی هماهنگی امنیتی مراسم دینی و نمایندگان هیئت امنای مساجد و تکایا در رابطه با گرامی‌داشت دهه عاشورا، در ارگ ریاست جمهوری، گفت که پیام عاشورا پیام آزادی، عزت، سربلندی و نپذیرفتن ذلت است و این پیام امروز برای مردم افغانستان بسیار با اهمیت است.
وی با اشاره به جنگ جاری در کشور گفت که امروز باید به مردم افغانستان واضح و روشن بگوییم که ما مدافع فرهنگ و ارزش های اسلامی هستیم؛ در حالی که طرف مقابل جز خشونت، قتل و بربادی چیزی دیگر نمی‌شناسد.
رییس جمهور از علمای کشور خواست که در دهه محرم، وحدت فقه شیعه و سنی را برای مردم افغانستان تشریح کنند و در این ایام وحدت ملی و همپذیری مذهبی ما را به نمایش بگذارند و بر آن تأکید کنند.
وی افزود برای سومین بار در دو قرن گذشته صدای الله اکبر از بام خانه‌های مردم افغانستان بلند شد و این نشان می‌دهد که کشور با یک تهاجم روبرو است و ضرورت است که پیام دین اسلام برای مقابله با تهاجم برای مردم رسانده شود.
رییس جمهور تأکید کرد که امروز، روز مقاومت ملی، وحدت ملی و همبستگی ملی است و ضرورت است که ما برای جلوگیری از فجایع، از قیام عاشورا بیاموزیم.
وی از شورای علمای شیعه افغانستان، شورای عالی تنظیم امور دینی و کمیسیون عالی هماهنگی امنیتی مراسم دینی برای همکاری نزدیک با نهادهای امنیتی در رابطه به تأمین امنیت مراسم دهه محرم تشکر و بر تقویت هماهنگی‌ها، تأکید کرد.
در همین حال، سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری در سخنان خود در این دیدار فرا رسیدن ایام عاشورا را به مردم افغانستان تسلیت گفت و به روح شهدای مردم افغانستان و نیروهای امنیتی و دفاعی کشور، درود فرستاد.
معاون رییس جمهور وضعیت امروز کشور را با وضعیت زمان قیام امام حسین مقایسه کرد و گفت که شرایط و وضعیت امروز ما، شرایط عاشورایی است و باید از آن برای عاشورای خود بیاموزیم.
دانش افزود که امام حسین نه جنگ طلب بود و نه آغازگر جنگ، بلکه در مقابل استبداد، ظلم و بی عدالتی ایستاد و به یک حاکم مستبد و ظالم بیعت نکرد.
وی افزود که شرایط امروز کشور ما نیز مشابه شرایط آن زمان است و گروه طالبان از دولت و مردم افغانستان می‌خواهند که یا بیعت کنند، یا اینکه کشته می‌شوند و راه سومی وجود ندارد.
معاون رییس جمهور تأکید کرد که در چنین شرایطی، پیروان مکتب امام حسین نمی‌توانند تماشاچی و بی‌طرف باشند، بلکه قاطعانه از کشور، نظام، قانون اساسی و نیروهای امنیتی و دفاعی حمایت می‌کنند.
دانش با اشاره به افزایش خشونت‌ها از سوی گروه طالبان گفت که اکنون جهان نیز می‌داند که طالبان صلح نمی‌خواهند و می‌خواهند از طریق زور و خشونت به پیروزی برسند.
وی افزود که گسترش دامنه خشونت از سوی این گروه را نباید پیروزی آنها تلقی کنیم و انتظار می‌رود که این موج‌ها به زودی فرو بنشیند و مردم سرنوشت خود را در دست گیرند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا