آخرین اخبارافغانستانزنان

پیرزن آخرین یهود افغانستان: افغانستان را خیلی دوست دارم، آن را با دیده گریان ترک می‌کنم

برخلاف تصور عامه، آخرین یهود بازمانده در افغانستان یک زن سالخورده بوده که هفته گذشته از کشور خارج شده و می‌گوید با دو چشم گریان افغانستان را ترک کرده‌است. پیش از این زبولان سمنتوف خود را آخرین یهودی افغان عنوان می‌کرد.


تووا مرادی ۸۳ ساله به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته که افغانستان را بسیار دوست داشت؛ اما به ناچار ترک کرد. او توسط یک نهاد خیریه اسراییلی از افغانستان خارج شده و در حال حاضر در آلبانی به سر می‌برد.
خانم مرادی می‌گوید: «افغانستان را ترک کردم؛ اما بسیار وطن خود را دوست داشتم. وقتی بیرون شدم، دو چشمم به گریان بود. در کندز گریه کردم، در مزار گریه کردم، در طیاره گریه کردم».
به نوشته آسوشیتدپرس، خانم مرادی در کابل در یک خانواده یهودی ‌زاده شده و در ۱۶ سالگی از خانه‌اش فرار کرده و با یک مرد مسلمان ازدواج کرد.
تووا مرادی هیچگاه تغییر مذهب نداد و حتی همسایه‌هایش در کابل می‌دانستند که یهودی است.
خورشید، دختر مرادی که در کانادا زندگی می‌کند، گفته‌است: «او هرگز یهودیت خود را انکار نکرد، او فقط برای حفظ زندگی خود ازدواج کرد؛ زیرا شما نمی‌توانید به عنوان یک دختر جوان در افغانستان در امان باشید».
پس از این‌که طا-لبان برای اولین بار در دهه ۱۹۹۰ قدرت را در افغانستان به دست گرفتند، خواهر و برادران خانم مرادی کشور را ترک کردند.
او بیش از نیم‌قرن بود که با برخی از خواهرانش صحبت نکرده‌ بود.
خانم مرادی گفته‌ است: «دیروز خواهر، خواهرزاده و برادرزاده‌ام را بعد از حدود ۶۰ سال از طریق تماس ویدیویی دیدم. ما ساعت‌ها صحبت کردیم. من واقعا خوشحال شدم، فرزندان آن‌ها را دیدم و آن‌ها با من ملاقات کردند».
خورشید گفت: «آنها (فرزندان‌شان) گفتند انگار (تووا مرادی) از قبر برگشته است».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا