آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

چالش‌هایی اشرف غنی را احاطه کرده است

ارگ از عربستان سعودی شاید می‌خواهد که این کشور از طرح حکومت که برگزاری انتخابات است، حمایت کند. سعودی اما‌ از متحدان ایالات متحده امریکا در خاورمیانه است.

نهمین دور گفت‌وگو‌های قطر میان نمایندگان طالبان و ایالات متحده امریکا، به نظر می‌رسد به زودی منجر به امضای توافق‌نامه میان طرفین شود. گروه طالبان اعلام کرد روز سه‌شنبه( ۵ سنبله) آخرین نکات توافق‌نامه صلح با امریکا را نهایی می‌کند. به تازگی رسانه‌های امریکایی به نقل از نمایند‌گان گروه طالبان و امریکا نوشتند که ممکن ظرف چند روز آینده متن توافق‌نامه صلح میان طرفین نهایی و امضا شود. شبکه خبری الجزیره، دو روز پیش نوشته بود که طالبان و امریکا در قطر روی ایجاد یک حکومت موقت برای ۱۴ ماه توافق کرده‌اند. چیزی که سهیل شاهین سخنگوی طالبان و زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان، آن را رد کرد و طالبان تاکید کرد که روی تاخیر در برگزاری انتخابات و چگونگی نظام سیاسی در افغانستان با امریکایی‌ها گفت‌وگو نمی‌کنند. آقای خلیلزاد نیز گفت روی مسایلی چون تاخیر در برگزاری انتخابات و شکل‌گیری حکومت موقت، باید خود« افغان‌ها» تصمیم بگیرند. از دیر زمانی است که همزمان با مبحث برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ششم ماه میزان سال روان، تاخیر انتخابات و حکومت موقت یا انتقالی هم مطرح می‌شود.
پس از امضای توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان، گفت‌وگو‌های میان‌افغانی آغاز خواهد شد. زلمی خلیلزاد و برخی از مقامات دیگر گفته‌اند که مذاکرات میان‌افغانی پس از امضای توافق‌نامه صلح بین امریکا و طالبان کلید خواهد کرد. با توجه به عجله امریکا، محتمل است که گفت‌وگوهای میان‌افغانی پیش از برگزاری انتخابات آغاز شود. چیزی که برخلاف برنامه ارگ است. ارگ اصرار دارد که مذاکرات میان‌افغانی بعد از برگزاری انتخابات آغاز خواهد شد.
چرا آقای غنی روی برگزاری انتخابات پیش از مذاکرات میان‌افغانی تاکید دارد؟
در گفت‌وگو‌های صلح، این موضوع روشن است که آقای غنی دنبال مذاکرات حکومت‌محور با گروه طالبان است. او بارها اذعان کرده که تنها نهاد دولت و حکومت صلاحیت و مشروعیت دارد تا با گروه طالبان داخل گفت‌وگو شود. از نظر رییس جمهور غنی، حکومت کنونی در پایان کار‌ش قرار دارد و نمی‌تواند روی مسایل دشواری چون صلح تصمیم بگیرد. تاکنون طالبان حاضر نشده که با حکومت کابل داخل گفت‌وگو شود. چندی پیش سخنگوی گروه طالبان گفت که حکومت فهرست هیئت مذاکره کننده کابل را پنهان می‌کند. آقای غنی در گفت‌وگو با طلوع نیوز گفته بود که فهرست حکومت یک فهرست همه شمول و کوتاه است. احزاب سیاسی هم در خصوص هیئت مذاکره کننده کابل با طالبان، گفته نقش احزاب سیاسی باید در این هیئت برجسته باشد. به نظر می‌رسد که روی سروسامان گرفتن این هیئت میان ارگ و احزاب سیاسی همچنان اختلاف نظر وجود دارد. احزاب نمی‌خواهند نمایندگان حکومت در فهرست هیئت مذاکره کننده پررنگ باشد و آن طرف آقای غنی نمی‌خواهد احزاب سیاسی در مذاکرات زیاد دخیل باشد.
چالشی که در برابر آقای غنی وجود دارد
آقای غنی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، در مذاکرت صلح تاکید دارد که از موضع حکومت داخل مذاکره شود. برای همین مخالف اداره موقت و تاخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است. غنی به کرات گفته که انتخابات برگزار شود و حکومت بعدی این فرایند را رهبری کند. گفته می‌شود یکی از آجنداهای سفر آقای غنی به عربستان سعودی همین موضوع است که عربستان از طرح و خواست ارگ حمایت کند. ارگ از عربستان سعودی شاید می‌خواهد که این کشور از طرح حکومت که برگزاری انتخابات است، حمایت کند. سعودی‌ از متحدان ایالات متحده امریکا در خاورمیانه است. گزارش‌هایی وجود دارد که طالبان در مذاکرات میان‌افغانی، اعلام‌ آتش‌‌بس را در بدل تاخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و ایجاد حکومت موقت مطرح می‌کند. نمایند‌گان گروه طالبان به گونه غیر مستقیم وانمود کردند که خواهان تاخیر در برگزاری انتخابات هستند. چالشی که برابر ارگ وجود دارد این است که در داخل افغانستان هیچ گونه هیچ اجماع برای برگزاری انتخابات وجود ندارد. برخی از چهره‌های سیاسی که رابطه خوبی با طالبان دارند خواهان تاخیر در برگزاری انتخابات و خواستار حکومت موقت هستند. چیزی که طالبان را هم کمک می‌کند. برخی از احزاب سیاسی در باره تاخیر انتخابات و شکل‌گیری اداره موقت با طالبان نزدیک‌ و همسو‌ اند. به باور نویسنده، این بزرگترین چالش در برابر موضع غنی پنداشته می‌شود. در صورتی که انتخابات ریاست جمهوری دچار تاخیر شود و حکومت موقت سروسامان بگیرد، آقای غنی از راس قدرت کنار خواهد رفت. بدون شک در مذاکرات میان‌افغانی روی مسایلی چون انتخابات و چگونگی نظام سیاسی کشور رایزنی خواهد شد. در ارتباط به تاخیر در برگزاری انتخابات وحکومت موقت، طالبان با بسیاری از چهره‌های سیاسی زبان مشترک دارند. در صورت که انتخابات برگزار نشود، بقای سیاسی آقای غنی زیر سوال می‌رود و او دقیقاً نگران همین است.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا