آخرین اخبارجهانسیاست

چین: تلاش‌های امریکا برای مبارزه با تروریزم در منطقه کاملاً شکست خورد

خبرگزاری دید: سخنگوی وزارت خارجه چین در دومین سالگرد تسلط طا-لبان بر افغانستان گفته که تلاش‌ها و دیپلماسی امریکا در منطقه کاملاً شکست خورده است.

در حالی که طا-لبان دو سالگی بازگشت به قدرت را در افغانستان جشن می‌گیرند، چین می‌گوید که این انتقال قدرت نشان‌دهنده «ثبات» و «دستاورد تاریخی» است.

وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین روز گذشته از تلاش‌های ضد تروریزم و دیپلماسی امریکا در منطقه به عنوان یک شکست کامل یاد کرد.

ونبین در کنفرانس خبری با ستایش از تلاش‌های طا-لبان برای بازسازی اقتصاد، تضمین امنیت و بهبود معیشت، توجه را به حکومت موقت در افغانستان جلب کرد.

وی تاکید کرده است: جهان باید به این تلاش‌ها عینی و منصفانه نگاه کند.

ونبین با اشاره به ایالات متحده گفته که در دو سال گذشته، یک کشور خاص کمک‌های خود را قطع کرده، دارایی‌های افغانستان را مسدود کرده و تحریم‌هایی را اعمال کرده است که درد و رنج مردم افغانستان را بدتر کرده است.

او گفت که بر اساس داده‌های سازمان ملل، تعداد افغان‌هایی که نیاز مبرم به کمک‌های بشردوستانه دارند از ۱۴٫۴ میلیون نفر به ۲۹٫۲ میلیون نفر رسیده است و از امریکا خواست تا از آنچه در افغانستان رخ داده درس بگیرد و به وعده‌های کمک به مردم این کشور عمل کند و اطمینان حاصل کند که تمام دارایی‌های مسدود شده افغانستان در اسرع وقت برای رفع نیازهای معیشتی فوری مردم آن استفاده می‌شود.

به گفته وی، برای دستیابی به امنیت پایدار، افغانستان باید ابتدا به وضعیت نگران کننده بشردوستانه رسیدگی کند.

وی تاکید کرده است: جهان باید همکاری‌ها را در برابر تروریزم تقویت کند، به افغانستان در یک رویکرد چندجانبه برای رسیدگی به چالش‌ها کمک کند تا به صلح، ثبات و توسعه پایدار دست یابد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا