آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهتحلیلسیاست

چین توقع دارد سرمایه‌گذاری‌هایش در افغانستان نسبت به پاکستان امن‌تر باشد

چین برای دور زدن کامل این مشکلات تلاش خواهد کرد، به‌ویژه به این دلیل که پاسخ اغلب در این شرایط سرمایه‌گذاری اقتصادی است؛ چیزی که به طور اجتناب‌ناپذیر باعث گسترش حضور در میدان می‌شود

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید
پکن می‌تواند از منابع و صادرات افغانستان سود زیادی ببرد، اما سرمایه‌گذاری‌های جدید این خطر را دارد که شهروندان چینی در معرض خشونت قرار گیرند.
فارن پالیسی در مطلبی نگاشته است که به تاریخ ۲۶ اپریل سال جاری میلادی، یک بمب‌گذار انتحاری مدیر موسسه کنفوسیوس در دانشگاه کراچی و همچنین دو آموزگار چینی و یک راننده پاکستانی را کشت. مسئولیت این حمله را که جدایی‌طلبان بلوچ بر عهده گرفت، تنش‌ها را در مورد سرمایه‌گذاری‌های عظیم دهلیز اقتصادی پکن-اسلام‌آباد در پاکستان تشدید کرده است – درسی که پکن آموخته و مایل است در افغانستان تکرار نشود.
با این حال، چین برای دور زدن کامل این مشکلات تلاش خواهد کرد، به‌ویژه به این دلیل که پاسخ اغلب در این شرایط سرمایه‌گذاری اقتصادی است؛ چیزی که به طور اجتناب‌ناپذیر باعث گسترش حضور در میدان می‌شود.
این مطلب در ادامه بیان می‌کند که بارزترین نمونه این تنش را می‌توان در پروژه معدن مس عینک در افغانستان یافت. سال‌ها، این پروژه زبانزد رویاهای از بین رفته چین بود.
طا-لبان که اکنون در افغانستان به قدرت بازگشته‌اند، این پروژه را احیا کرده و به طور کلی سعی دارند از نزدیکی افغانستان به چین بهره ببرند و به نظر می‌رسد که پکن مایل است به آن پاسخ متقابل دهد.
رییس جمهور شی جین پینگ به تازگی در نشست تونشی به این پروژه اشاره داشت و مدیران اجرایی چین برای گفت‌وگو در مورد این پروژه به کابل سفر کرده‌اند. با این حال، به نظر می‌رسد موضوعاتی که آن‌ها را در مورد آن بحث می‌کنند، همان مشکلاتی است که در دولت گذشته وجود داشت و مطرح می‌شد. چنین بر می‌آید که مدیران این پروژه بسیار کم‌تر از همکارانش در شرکت ملی نفت چین اطمینان دارند؛ شرکتی که در پی قرارداد جدید برای از سرگیری تولید نفت با امتیاز خود در شمال افغانستان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا