آخرین اخبارافغانستانجهانخبر های مهمزنانسیاست

کاخ سفید: اگر طا-لبان می‌خواهند جدی گرفته شوند، به زنان احترام بگذارند

خبرگزاری دید: سخنگوی کاخ سفید گفته است که اگر طا-لبان می‌خواهند جدی گرفته شوند باید بان زنان در این کشور با احترام رفتار کنند.

کارن ژان پییر سخنگوی کاخ سفید روز گذشته در کنفرانس خبری گفته است که اگر طا-لبان می‌خواهند با آنان گفت‌وگوی واقعی داشته باشیم باید طوری رفتار کنند که به زنان احترام گذاشته شود.

ژان پییر: اگر آنان [طالبان] می‌خواهند جدی گرفته شوند،‌ اگر می‌خواهند ما با آنان گفت‌وگوی واقعی داشته باشیم،‌ آنان باید به گونه‌ای رفتار کنند که به طور مثال، با زنان به گونهٔ محترمانه برخورد صورت بگیرد.

پییر افزود که ایالات متحده یکجا با ملل متحد و سایر شرکای خود اوضاع را در افغانستان از نزدیک زیر نظر دارد و اگر وضعیت به گونه‌ای پیش آمد که زنان قادر نباشند کار شان را در سازمان ملل متحد ادامه دهند، این چیزی است که ما در مورد آن نگرانی شدید داریم و این یک اقدام وحشتناک دیگر طا-لبان است.

این مقام کاخ سفید بیان داشته که زنان در سراسر جهان به شمول افغانستان نقش مرکزی در عرصه عملیات بشر دوستانه دارند.

وی گفته است:‌ زنان به صورت خاص در افغانستان قادر استند که خود را به آسیب‌‌پذیرترین قشر جامعه برسانند.

به گفته وی، بخش اعظم آسیب‌‌پذیرترین قشر جامعه در افغانستان را زنان تشکیل می‌دهند؛ زنان در راس خانواده‌ها قرار دارند و کارمندان کمک رسان مرد نمی‌توانند به زنان دسترسی پیدا کنند.

وی افزوده است: بنابر این، زنان باید قادر باشند تا در سازمان ملل متحد کار کنند تا این که میلیون‌ها افغان به خاطر بقای شان به غذا، ادویه و سایر نیازمندی‌های اولیه دسترسی پیدا کنند.

او با اشاره به وضع محدودیت‌های طا-لبان بر زنان همچنین گفته است:‌ ما در این مورد بسیار صریح بوده‌ایم. ما در مورد نگرانی‌های خود در مورد تصمیم غم‌انگیز و وحشتناک [طالبان] در مورد نحوهٔ رفتار‌ آنان با زنان در افغانستان بسیار روشن بوده‌ایم.

این در حالی است که سازمان ملل روز گذشته گفت که پس از سقوط جمهوریت و تسلط دوباره طا-لبان بر افغانستان، شمار افغان‌هایی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند دو برابر شده و به ۳۴ میلیون نفر رسیده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا