آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

کاظمی قمی: امریکا می‌خواهد میان دو ملت التهاب ایجاد کند/ طا-لبان پابند به معاهده آبی هستند

خبرگزاری دید: حسن کاظمی قمی نماینده و سفیر ایران در کابل در پیوند به حقابه این کشور از هیرمند می‌گوید که امریکا می‌خواهد موضوع آب را به التهاب میان‌دو کشور تبدیل کند و از همین خاطر هم فضا سازی کردند.

نماینده و سفیر ایران در کابل در پیوند به موضوع حقابه این کشور از رود هیرمند می‌گوید که طا-لبان ده‌ها بار التزام شان را به حقابه ایران از هیرمند به صورت کتبی، شفاهی و در مکتوب‌های شان بیان کرده‌اند.

کاظمی قمی: ما در طول این دو سال دیدیم، کاری به سیاست طا-لب ندارم، اصلا بحث روی آن نیست، دشمن دو ملت به دنبال ایجاد درگیری بین افغانستان با ایران است. امریکایی‌ها هم این را می‌خواهند این که در فضای مجازی، فضا را به گونه‌ای می برند که یک التهاب ایجاد کنند، شما دیدید کلیپ‌هایی که درست می‌شود.

سفیر ایران در پیوند به حقابه کشورش گفت: موضوع آب یک مسئله مهم اساسی و اولی است ما برایش معاهده داریم ما وظیفه داریم به دنبال اجرایی کردن این معاهده باشیم. این را ما واقعاً دنبال کردیم. طا-لبان هم التزام شان را به این معاهده را تا امروز صد بار اعلام کردند چه به صورت رسمی، مکتوب، شفاهی یا یادداشت های شان.

آقای قمی در پیوند به تعهد طا-لبان گفت: امسال آمدند سد کمال خان را یک جاهایش را ترمیم کردند که جلو انحراف آب و احداثات را بگیرند. امسال آبی رها نشد، صحبت طا-لبان این بود که امسال ما با کم آبی مواجه بودیم، تغییرات اقلیمی ایکوسیستمی، کمبود بارندگی در این ۱۶ -۱۷ سال اخیر؛ این تالاب‌های هامون و هیرمند و هامون کوچک، خشکیش برای این دوسال نیست در طول این چند سال است این اشتباه نشود.

او افزود: امسال طا-لب مطرح کرد که آقا آب نیست، آن آبی که از سد کجکی هم رها بشود، آب به مرزهای ما نمی آید. در چارچوب معاهده طرف ایران می‌تواند بگوید که من قانع نشدم و من باید بروم آن ایستگاه سنجش آب دهراوود را باز دید کنم این ها توافق ما با طا-لبان بود و این اتفاق افتاد. این برای اولین بار است که بازدید از ایستگاه سنجش آب دهراوود توسط متخصصین ایرانی صورت می‌گیرد.

اخیراً یک تیم متخصص ایرانی از دستگاه‌های سنجش آب در دهراوود بازدید کرده و گزارش دادند که میزان آب از مقدار نورمال کمتر است.ن آنآن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا