آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

کاهش احتمالی حضور سی آی ای در افغانستان

اقدام دیگری که مورد بحث قرار می‌گیرد انتقال پرسونل سی آی ای به سفارت امریکا در کابل است تا همکاری ها با ملیشه‌های تحت نظارت سرویس اطلاعاتی افغانستان همچنان ادامه یابد. مقامات امریکایی می‌گویند که بحث‌ها ادامه دارد و برنامه‌های مختلفی در دست بررسی است.

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب خبرگزاری دید
به دنبال توافق‌نامه صلح امریکا و طالبان، مقامات امریکایی می‌گویند واشنگتن در نظر دارد به عنوان بخشی از تلاش‌های حکومت جهت کاهش بیشتر خشونت‌ها در افغانستان، پرسونل سی آی ای خود را از خط مقدم نبرد فرا خواند.
بحث در مورد حضور سی آی ای در افغانستان بخشی از مباحث بزرگتر در مورد روند خروج نیروهای بین‌المللی است تا برنامه صلح به پیش برده شود.
فرماندهان ارشد طالبان خواستار کاهش حضور سی آی ای در کنار نیروهای امریکایی شده‌اند؛ چیزی که تاکنون مذاکره کنندگان امریکایی در برابر آن مقاومت کرده‌اند. تصور می‌شود که حدود چند صد هزار افسر و پیمان‌کار سی آی ای در افغانستان حضور داشته باشند، تعدادی که اغلب در نوسان است و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین حضور‌های این آژانس خارج از منطقه واشنگتن تلقی می‌شود.
با این حال، برنامه‌ای نیز توسط مقامات دولت ترامپ در ماه سپتمبر لابی شده است که در واقع شامل افزایش حضور C.I.A. به محض بیرون آمدن نیروهای امریکایی در این کشور می‌شود.
اقدام دیگری که مورد بحث قرار می‌گیرد انتقال پرسونل سی آی ای به سفارت امریکا در کابل است تا توصیه‌ها به ملیشه‌های تحت نظارت سرویس اطلاعاتی افغانستان همچنان ادامه یابد. مقامات امریکایی می‌گویند که بحث‌ها ادامه دارد و برنامه‌های مختلفی در دست بررسی است.
به گفته مقامات فعلی و سابق ایالات متحده، خارج کردن مشاوران سی آی ای از خطوط مقدم جنگ خواست کلیدی رهبران طالبان و حقانی است. اما هر گونه خروج پرسونل این آژانس در کنار خروج مشاوران نظامی امریکایی انجام خواهد شد – نه فراتر از برنامه وسیع صلح.
شامل کردن حضور سی آی ای در گفت‌وگوها با گروه طالبان، آخرین تلاش واشنگتن برای چانه‌زنی با این گروه است. نیروهای امریکایی در حال کاهش از حدود ۱۲ هزار تا ۸ هزار و ۶۰۰ تن است با جدول زمانی خروج کامل از این کشور طی یک سال.
مقامات امریکایی بر این باورند تا برای نجات برنامه صلح، باید راهی پیدا کنند تا از کشته شدن نیروهای امنیتی افغانستان از سوی طالبان جلوگیری شود. مقامات امریکایی می‌گویند توقف حملات طالبان علیه نیروها و پولیس افغانستان، بهترین امید برای تسریع روند صلح بین حکومت افغانستان و رهبری طالبان است. اما حتی گفت‌وگوهای مقدماتی برای آزادی زندانیان دو طرف با پیچیدگی‌های رو به رو بوده است.
طالبان، امریکایی‌ها را متهم به نقض توافق‌نامه کردند، وقتی پشتیبانی هوایی امریکا برای کمک به نیروهای امنیتی افغانستان علیه حملات طالبان فراخوانده شد. مقامات امریکایی اما این ادعاهای طالبان را رد کرده و گفته‌اند‌ که شرایط توافق‌نامه را به طور کامل رعایت کرده‌اند.
با این همه، گروه طالبان گفته‌اند تا زمانی که ۵ هزار زندانی این گروه آزاد نشود، با برقراری آتش‌بس در افغانستان موافقت نمی‌کنند.

نویسنده

توماس گیبونز-نف و جولیان بارنز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا