آخرین اخبارافغانستانپاکستانخبر های مهمسیاست

کاکر: پاکستان امنیت ملی خود را با پذیرش بیگانگان به خطر نمی‌اندازد

خبرگزاری دید: نخست‌وزیر پاکستان بار دیگر با دفاع از تصمیم خود برای اخراج مهاجرین غیرقانونی عمدتاً افغانستانی گفته که نمی‌تواند امنیت ملی را با این پذیرش به خطر اندازد.

انوارالحق کاکر نخست وزیر دولت موقت پاکستان بار دیگر از تصمیم دولت برای بازگرداندن افراد غیرقانونی دفاع کرده و گفته که پاکستان نمی‌تواند امنیت ملی خود را با اسکان دادن این افراد به خطر بیندازد.

در ماه نوامبر، این کشور کمپاین سراسری را برای اخراج اتباع خارجی غیرقانونی که اکثریت آن‌ها افغانستانی هستند، آغاز کرده بود.

در حالی که این تصمیم مورد انتقاد افغانستان و چندین بخش دیگر قرار گرفته بود، دولت اصرار داشت که هدف این اقدام هیچ گروه قومی خاصی نیست.

دولت پاکستان تخمین می‌زند که از بیش از ۴ میلیون افغانستانی که در پاکستان زندگی می‌کنند، ۱٫۷ میلیون نفر فاقد مدرک هستند.

تاکنون هزاران افغانستانی از گذرگاه مرزی تورخم و چمن به کشورشان بازگشته اند.

در اوایل ماه جاری، جنرال عاصم منیر رییس ستاد ارتش (COAS) پاکستان نیز از تصمیم دولت برای اخراج اتباع خارجی غیرقانونی حمایت کرد و گفت که آن‌ها «به طور جدی امنیت و اقتصاد پاکستان را تحت تاثیر قرار می‌دهند».

کاکر در مقاله‌ای نوشته که طی سه تا چهار دهه گذشته، بین چهار تا پنج میلیون مهاجر (تقریباً جمعیت ایرلند)» به پاکستان آمده‌اند.

او گفته است: «میهمان‌نوازی در دی‌ان‌ای DNA پاکستان است و به همین دلیل است که ما به تعهدات قانونی، اخلاقی و بشردوستانه خود عمل خواهیم کرد و ادامه خواهیم داد.

وی افزوده است: متاسفانه، به‌رغم فرصت‌های مکرر برای بازگشت داوطلبانه به کشورشان و تلاش‌های متعدد دولت برای ثبت نام افرادی که فاقد مدرک هستند، تعداد قابل توجهی مدام از رسمی کردن وضعیت خود امتناع کرده‌اند و در عوض زندگی سایه و بدون اسناد قانونی را انتخاب کرده‌اند.

وی همچنین گفته در حالی که پاکستان از «مهاجران سخت کوش و قانون مدار» سود برده است، اما هزینه‌های اجتماعی-اقتصادی و امنیتی این هجوم «سرسام آور» بوده است.

او بیان داشته است: بسیاری در بازار سیاه کار می‌کنند، بدون پرداخت مالیات، دستمزد کارگران قانونی را کاهش می‌دهند. آن‌ها همچنین در معرض استثمار دنیای زیرزمینی جنایت‌کاران قرار می‌گیرند و پیوندهای نگران کننده با سازمان‌های تروریستی فعال در منطقه دارند.

وی در ادامه گفته است: از اگست ۲۰۲۱ تاکنون حداقل ۱۶ تبعه افغانستان در داخل پاکستان حملات انتحاری انجام داده اند و ۶۵ تروریست که در درگیری با نیروهای امنیتی عمدتاً در مناطق مرزی کشته شده اند، افغانستانی شناسایی شده اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا