آخرین اخباراجتماعافغانستان

کرونا در بلخ؛ صدها کفتر سخی جان از گرسنگی تلف شد

به دنبال امتداد بحران کرونا در بلخ و قرنطینه شدن شهر، کبوتران روضه شریف گرسنه مانده و صدها بال آن تلف شد. کبوتران سفید روضه مبارک جزو زینت‌های طبیعی شهر مزارشریف محسوب می‌شود.

به دنبال امتداد بحران کرونا در بلخ و قرنطینه شدن شهر، کبوتران روضه شریف گرسنه مانده و صدها بال آن تلف شد. کبوتران سفید روضه مبارک جزو زینت‌های طبیعی شهر مزارشریف محسوب می‌شود.
به گزارش خبرگزاری دید، عبدالقیوم انصاری مسئول فرهنگی روضه مبارک در رابطه به تلفات کبوتران می‌گوید: کبوتران سفید روضه مبارک که شهرت جهانی دارد به دلیل مسدود شدن روضه مبارک و منع رفت و آمد زائرین در محوطه حرم حضرت علی، باعث شده تا یک هزار کبوتر از گرسنگی تلف شوند و اجساد این کبوتران در زباله دانی بیرون شهر دفن شده است.


وی افزوده، در صورتی که قرنطین، عدم توجه حکومت محلی و ارادتمندان به همین منوال ادامه یابد تمامی کبوتران روضه که به زیبایی این مکان افزوده است، تلف خواهند شد.
به گفته آقای انصاری، کبوتران سفید روضه مبارک از بیش از چهار سده به این سو در این حرم لانه گزیده و شمارش به ۱۰ هزار بال می‌رسد.


از سویی هم، فروشندگان دانه و ارزن در محوطه روضه شریف، می‌گویند که از زمان اعمال قرنطینه و محدودیت رفت و برگشت، کبوتران روضه دچار کمبود آذوقه شده و کسی نیست که برای آنان دانه بیندازد.
این فروشندگان می‌افزایند که بیشتر دانه این کبوتران را مردمی که برای زیات می‌آمدند، خریداری کرده و می‌انداختند و اکنون در نبود زائران، کبوتران نیز بدون آذوقه مانده‌اند.
آنان می‌گویند که روزانه ده‌ها کبوتر می‌میرد و توسط ریکشا به بیرون شده انتقال داده می‌شود.
آن‌ها از تاجران و حکومت محلی می‌خواهند که هرچه زودتر آذوقه برای این کبوتران تهیه کنند در غیر آن تمام آن‌ها تلف خواهد شد.
منیر فرهاد سخنگوی مقام ولایت بلخ می‌گوید: درخواست رسمی در پیوند به مرگ ومیر کبوتران به سبب نبود دانه از سوی اداره روضه به مقام ولایت مواصلت نکرده، در صورتی که درخواستی رسمی را دریافت نمایند در قسمت تهیه آذوقه و دانه برای کبوتران از پول اختصاصی مبارزه با کرونا اقدام می‌شود.
کبوتران سفید روضه مبارک از زینت‌های طبیعی شهر مزارشریف و روضه مبارک حساب می‌شوند که یکی از نمادهای این شهر شده‌اند. نبود این کبوتران هم از زیبایی شهر خواهد کاست و هم در جذب گردشگر تاثیر منفی خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا