آخرین اخبارجهانحقوق بشرسیاست

کمیسر حقوق بشر ملل متحد از کشف گورهای جمعی در شفاخانه‌ای در غزه «وحشت» کرد

خبرگزاری دید: فولکر تورک کمیسر عالی حقوق  بشر سازمان ملل متحد در واکنش به کشف گورهای جمعی در شفاخانه ناصر و شفای غزه پس از یورش رژیم اسراییل، گفته که از این خبر «وحشت» کرده است.

این مقام عالی رتبه ملل متحد خواستار تحقیقات مستقل درباره این مرگ‌ها شد.

مقام‌های فلسطینی گفتند که اجساد تقریباً ۳۰۰ نفر را در بیمارستان ناصر نبش قبر کرده‌اند. معلوم نیست چه تعدادی مرده‌اند یا چه زمانی دفن شده‌اند.

به گفته وزارت بهداشت فلسطین، بیش از ۳۴ هزار و ۱۸۰ نفر – بیشتر آنها زنان و کودکان – در غزه کشته شده‌اند.

یک سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل گفت که درحال حاضر سرگرم تایید صحت گزارش‌های مقام‌های فلسطینی است دایر بر اینکه ۲۸۳ جسد در محوطه بیمارستان ناصر پیدا شده است. ۴۲ نفر آنها شناسایی شده‌اند.

راوینا شمداسانی در ژنو به خبرنگاران گفت: «گزارش می‌شود که قربانیان در عمق زمین دفن شده بودند و روی آنها با زباله پوشانده شده بود».

«ادعا می‌شود که در میان درگذشتگان افراد سالخورده، زنان و مجروحان وجود داشتند درحالی که اجساد دیگران… درحالی که دستانشان بسته شده بود و لباس نداشتند کشف شد».

آقای تورک خواستار تحقیقات مستقل، موثر و شفاف درباره مرگ این افراد شد و اضافه کرد در این تحقیقات «باید با توجه به فضای غالب مصونیت از پاسخگویی، بازرسان بین‌المللی دخیل باشند».

در همین حال، سه کادر پزشکی ماه گذشته به رسانه‌ها گفتند که نیروهای رژیم اسراییل آنها را تحقیر کردند، مورد ضرب قرار دادند، روی آنها آب سرد ریختند و آنها را مجبور کردند ساعت‌ها پس از بازداشت در حین عملیات زانو بزنند.

سازمان صحی جهان نیز گفته که «قبرهای کم عمق متعددی» درست بیرون بخش عاجل و ساختمان‌های اداری و جراحی حفر شده است و «بسیاری از اجساد درحالی دفن شده‌اند که بخشی اندام‌هایشان بیرون بود».

دبیرکل حقوق بشر سازمان ملل همچنین از مجموعه حملات رژیم اسراییل به شهر جنوبی رفح در چند روز گذشته که به گفته وی عمدتاً زنان و کودکان را کشته است، به عنوان چیزی «فراتر از جنگ» ابراز تاسف کرد.

آقای تورک همچنین نسبت به حمله زمینی تمام عیار رژیم اسراییل به رفح، جایی که یک و نیم میلیون غیرنظامی آواره پناه گرفته‌اند، هشدار داد و گفت که این امر منجر به نقض بیشتر قوانین بین المللی بشردوستانه و قوانین حقوق بشر خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا