آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

یلدریم هم آمد ولی از جنرال خبری نیست

این ابراز نظر عبدالله، در ارتباط به جنرال دوستم حرف روشنی نیست و نشان می‏‌دهد که حداقل ریاست اجرایی کشور نمی‏‌تواند بیشتر از این حرفی بزند.


روز گذشته بن علی یلدریم نخست وزیر ترکیه به کابل آمد و دیدار‏هایی با محمد اشرف غنی رییس ‏جمهور و داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت داشت.
رسانه‏ها گزارش کرده بودند که در سفر نحست وزیر ترکیه به کابل، بحث برگشت جنرال دوستم، معاون اول ریاست‏جمهوری به گونه جدی مطرح خواهد شد.
نخست‌وزیر ترکیه در دیدار با رییس‏جمهور غنی و داکتر عبدالله، روی روابط بیشتر میان کابل و انقره تاکید کرد و همچنان پیشنهاد اخیر حکومت را به طالبان تاریخی خواند و از گروه طالبان خواست که از این پیشنهاد تاریخی استقبال کنند و با مردم افغانستان مذاکره و صلح کنند.
اما در این میان سرنوشت جنرال دوستم همچنان نامعلوم باقی ماند.
داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت گفته که در باره پرونده و برگشت معاون اول ریاست‏جمهوری با نخست‌وزیر ترکیه صحبت کرده است.
رییس اجرایی کشور گفته که ترکیه حق دارد در خصوص جنرال دوستم، نظر‏ش را با ما شریک کند. اینکه نخست‌وزیر ترکیه با رییس‏ جمهور غنی و داکتر عبدالله، در خصوص جنرال دوستم چه‏ گفته‏ رسانه‌ای نشده است.
در روزهای اخیر، گفته‌هایی درباره‌ احتمال برگشت جنرال دوستم وجود داشت، اما رییس اجرایی روز گذشته در یک نشست مشترک خبری با نخست‌وزیر ترکیه با تأکید بر این‌که در افغانستان باید زمینه برای همه فراهم باشد، به گونه‌ ابهام‌آمیز گفت: «البته مسائلی هم هست که باید روی آن کار صورت بگیرد.»
عبدالله، خطاب به نخست‌وزیر ترکیه گفت که همه‏ مردم، افغانستان را خانه مشترک خود بدانند و دراین هم شکی نیست که شخصیت‏های شاخص کشور هر کدام تاثیرات خود را بین مردم دارند.
این ابراز نظر عبدالله، در ارتباط به جنرال دوستم حرف روشنی نیست و نشان می‏دهد که حداقل ریاست اجرایی کشور نمی‏تواند بیشتر از این حرفی بزند.
در اعلامیه‏‌ای که از سوی ریاست‏ جمهوری منتشر شده است در باره برگشت جنرال دوستم، به کشور چیزی گفته نشده است.
منابعی از ریاست اجرایی کشور به خبرگزاری دید می‏گویند که عبدالله، صلاحیت ندارد تا در پرونده معاون اول ریاست‏ جمهوری دخالت یا ابراز نظر کند.
چندی پیش منابع نزدیک به عطا محمد نور، رییس اجرایی جمعیت اسلامی گفته بودند که برگشت جنرال دوستم به کابل بخشی از تفاهم آقای نور با ریاست‏جمهوری بوده و ریاست‏جمهوری نیز با این خواست او موافقت کرده است.
دفتر معاونیت اول ریاست‏ جمهوری هم در خصوص پرونده و برگشت معاون اول ریاست‏ جمهوری روایت روشنی ندارد.
جنرال دوستم معاون اول ریاست‏ جمهوری قریب به یک سال پیش در پی آن‏که متهم به بدرفتاری جنسی بر رقیب سیاسی‏اش احمد ایشچی شد، کابل را ترک گفت.
فرامرز دولت آبادی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا