آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

یوناما: از هر چهار شهروند افغانستان، یکی بی‌جا شده است

یوناما به تازه‌گی در گزارشی می‌گوید، در حال حاضر بیش از ۵ میلیون شهروند در بیرون از افغانستان مهاجر و پناهنده‌اند
به گزارش خبرگزاری دید، دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان « یوناما » در تازه ترین گزارش‎اش اعلام کرده است که از هر چهار شهروند افغانستان یکی از آنها به دلایل مختلف از جمله جنگ‏های داخلی بی‌جا شده است.
تدامیچی یاماموتو، رییس این دفتر در سیمیناری در کابل گفته که جنگ‏های داخلی سبب شده است تا شمار زیادی از شهروندان افغانستان به خارج مهاجر و یا هم از مناطق اصلی‌شان آواره شوند.
وی گفت: «تقریباً در هر چهار نفر افغان، یک نفرِ از آن‎ها یک بار در زندگی‎شان بی‎جا شده، ۵۵۲هزار و ۲۰۰ افغان در ۲۰۱۶ به کشورشان برگشته و تقریباً ۳۹۴هزار افغان یعنی ۷۰ درصد به افغانستان عودت کرده‌اند. برعلاوه آن ۷۰۰هزار مهاجر فاقد مدرک برگشته‎اند”.
از سویی‎هم، سید‏حسین‏عالمی بلخی وزیر امور مهاجران و عودت‏کنندگان کشور ارقام نهایی مهاجران را در بیرون از کشور، اعلام کرد.
به گفته آقای بلخی، همین اکنون پنج میلیون و ۶۹۱ هزار و ۴۶۶ تن از شهروندان کشور مهاجر یا پناهنده‎اند.
بر اساس اطلاعات وزارت مهاجران و عودت‏کنندگان، امریکا و استرالیا در مجموع میزبان ۵۱۹ هزار و ۲۷۳ شهروند افغانستان است و ۴۸۷ هزار و ۳۹۹ پناهنده و پناه‎جوی دیگر، در اروپا به سر می‌برند که مشکل قبولی تعدادی از آن‎ها حل شده و دوسیه‌های درخواست پناهندگی برخی دیگر نیز تحت بررسی است.
وزیر مهاجران افزود، ایران با دست کم دو میلیون و ۱۶۰ هزار تن که یک میلیون آن فاقد مدرک و تحت تهدید اخراج اجباری قرار دارند و نزدیک به ۷۰۰ هزار دیگر از سوی دولت ایران ثبت نام شده‎اند بزرگ‎ترین جمعیت پناهنده افغان را در خود جا داده است.
به گفته وزارت امور مهاجران و عودت‌کنندگان، پاکستان میزبان حدود یک میلیون و ۹۴۷هزار مهاجر و پناهنده افغانستان است که حدود ۷۰۰هزار آنها فاقد مدرک پناهندگی هستند، اما بیش از ۳۰۰هزار شان به هدف اقامت قانونی در آن کشور، ثبت نام شده و این روند هنوز هم ادامه دارد.
با این همه، سایر کشور‏های آسیایی به خصوص کشور‏های عربی نیز شاهد مهاجران افغانستان بوده که در جریان نزدیک به سه سال گذشته، دو میلیون مهاجر و پناهنده افغانستان به کشور شان برگشته‎اند.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا