آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانحقوق بشرخبر های مهم

یوناما: افغانستان چالش دائمی جهان است/ ادامه‌ی نقض حقوق زنان و دختران جامعه را آسیب‌پذیرتر می کند

خبرگزاری دید: رییس یوناما در نشست شورای امنیت سازمان ملل با اشاره به این‌که افغانستان هم‌چنان یک چالش دایمی برای جامعه جهانی است بار دیگر از طا-لبان خواست تا محدودیت‌ها و نقض حقوق زنان و دختران را بردارد. وی افزود؛ ادامه و افزایش محدودیت‌ها میزان آسیب‌پذیری را بیشتر می‌کند.

رزا اوتونبایوا رییس هیئت معاونت سازمان ملل برای افغانستان (یوناما) در نشست شورای امنیت ملل متحد می گوید؛ بازداشت خودسرانه زنان افغانستان به اتهام نقض قوانین پوشش اسلامی، تأثیر وحشتناکی را در میان جامعه گذاشته است. وی افزود؛ بسیاری از آنان اکنون از حضور در درون جامعه ترس دارند.

اوتونبایوا می گوید: ممانعت از دسترسی زنان و دختران به تحصیل و  کار و حذف آن‌ها از بسیاری از جنبه‌های زندگی عمومی، آسیب‌های فراوانی به سلامت روان و جسم و معیشت وارد کرده است.

به گفته وی، در حالی که مقامات حاکم در افغانستان تصمیم گرفتند در نشست اخیر شورای امنیت شرکت نکنند، اما از بیانیه دبیرکل در مورد نیاز به رایزنی‌های عمیق‌تر استقبال کردند.

رییس یوناما افزوده است: آن‌ها توضیح دادند که تصمیم شان برای عدم حضور به منزله رد تمایل اعلام شده آن‌ها برای تعامل با جامعه بین‌المللی نیست، بلکه انعکاس نگرانی آن‌ها از این است که با آن‌ها به عنوان یک طرف کامل در بحث در مورد افغانستان رفتار نمی‌شود.

او سرکوب زنان و دختران، نمایش عمومی خشونت از جمله مجازات بدنی و اعدام، فقدان حکومت فراگیر، و به حاشیه راند شده شدن اقلیت‌ها را برجسته کرد.

رییس یوناما بیان داشته است: درست است که امنیت روزانه برای میلیون‌ها نفراز زمان تسلط طا-لبان بر افغانستان بهبود یافته است، اما بهای هنگفتی در پی داشته است.

خانم اوتونبایوا گفته در حالی که وضعیت ثبات فعلی نسبی شایسته قدردانی است، مهم است که تلاش‌های اساسی طا-لبان در مهار کشت تریاک و مبارزه با داعش را بپذیریم.

او در اخیر صحبت‌هایش تصریح کرده است: اما اگر به مسایل که اشاره کردم توجه نشود، این دستاوردها برای تضمین ثبات بلندمدت کافی نخواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا