آخرین اخبارآسیای میانهاسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثجهانمنطقه

تاجیکستان درباره تاثیر وضعیت افغانستان بر امنیت منطقه هشدار داد

خبرگزاری دید: تاجیکستان درباره چالش‌های امنیتی بی‌سابقه در آسیای‌ میانه هشدار داده و اعلام کرده که وضعیت افغانستان بر کل کشورهای مستقل مشترک‌المنافع تاثیر می‌گذارد و می‌تواند به تغییر توازن ژئوپلیتیکی در سراسر اوراسیا منجر شود.

سراج‌الدین مهر‌الدین؛ وزیر خارجه تاجیکستان در نشست شورای وزیران خارجه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع که روز گذشته، ۲۴ حمل در مینسک، پایتخت بلاروس برگزار شد، گفت این کشورها با چالش‌های امنیتی بی‌سابقه‌ای روبه‌رو هستند.

به نقل از ایراف؛ آقای مهرالدین همچنین نسبت به وضعیت افغانستان هشدار داد و گفت: «وضعیت افغانستان می‌تواند بر تمام کشورهای مستقل مشترک‌المنافع تأثیر بگذارد و به تغییر توازن ژئوپلیتیکی در سراسر اوراسیا منجر شود.»

وزارت خارجه تاجیکستان هم گفته است که در نشست شورای وزیران خارجه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در مورد همکاری‌های منطقه‌ای و مسائل امنیتی تبادل نظر شد.

در این نشست وزیران خارجه ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس، ارمنستان و آذربایجان حضور داشتند.

سراج‌الدین مهر‌الدین از کشورهای مستقل مشترک‌المنافع خواست اقدامات موثرتری را برای بهبود وضعیت امنیتی در منطقه انجام دهند.

وزیر خارجه تاجیکستان همچنین بر لزوم افزایش کارآیی مرکز ضد تروریزم کشورهای مستقل مشترک المنافع تاکید کرد.

او که کشورش هم‌مرز با افغانستان است گفت: «تاجیکستان سه دهه است که با چالش‌های امنیتی بی‌سابقه روبه‌رو بوده است.»

این در حالی است که اخیرا عضوگیری داعش از اتباع تاجیکستان و برخی دیگر از کشورهای منطقه سبب نگرانی‌های گسترده شده است.

اتباع تاجیکستان در حملات مرگبار تروریستی در ایران، افغانستان، روسیه و ترکیه دست داشته‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا