آخرین اخبارآزادی بیانجهانرسانه‌ها

یونسکو از افزایش دو برابری قتل خبرنگاران در مناطق جنگی در سال ۲۰۲۳ خبر داد

خبرگزاری دید: سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد(یونسکو) ضمن مرگبار خواندن سال ۲۰۲۳، از دو برابر شدن قتل خبرنگاران در مناطق جنگی در این سال خبر داد.

یونسکو در گزارشی که دیروز (سه‌شنبه، ۲۸ قوس) منتشر کرده، نوشته است که قتل خبرنگاران در این مناطق نسبت به سه سال قبل تقریباً دو برابر شده است.

یونسکو‌ گفته است که سه ماه آخر سال ۲۰۲۳، مرگ‌بارترین سه ماه از سال ۲۰۰۷ میلادی برای خبرنگاران بوده و در این مدت ۲۷ خبرنگار کشته شده‌ است.

این نهاد گفته است که در سال جاری میلادی ۶۵ خبرنگار کشته شده‌اند، درحالی‌که سال گذشته‌ میلادی ۸۸ خبرنگار کشته شده بودند.

آدری آزولی، مدیرکل یونسکو گفته است: «این کاهش کلی یک پدیده‌ بسیار نگران‌کننده را پنهان می‌کند: افزایش شدید تعداد کشته‌شدگان در مناطق درگیری».

آمارهای یونسکو نشان می‌دهد که در سال جاری میلادی ۳۸ خبرنگار در کشورهای درگیر جنگ کشته شده‌اند. این آمار در سال ۲۰۲۲ میلادی ۲۸ نفر و در سال ۲۰۲۱ میلادی ۲۰ نفر بوده است.

یونسکو گفته است خصومت‌های جاری در خاورمیانه عامل اکثر قتل‌های خبرنگاران در مناطق درگیری بوده است.

یونسکو گفته است که تا اکنون قتل ۱۹ خبرنگار را در فلسطین، قتل سه خبرنگار را در لبنان و قتل دو خبرنگار را در رژیم اسراییل از هفتم اکتوبر به بعد گزارش کرده‌ است.

این نهاد گفته است که در سال جاری میلادی افغانستان، سوریه، کامرون و اوکراین نیز هر کدام دست‌کم شاهد قتل دو خبرنگار بوده است.

یونسکو گفته است که گزارشش تنها قتل خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای را در هنگام کارشان در بر می‌گیرد و شامل موارد غیرمرتبط با حرفه‌ آنان نمی‌شود.

این نهاد گفته است در سال جاری میلادی خبرنگاران همچنین با تهدید، حمله‌ فیزیکی، بازداشت، مصادره‌ تجهیزات و ممانعت از دسترسی به مناطق خبری مواجه بوده‌اند و بسیاری از خبرنگاران نیز کار شان را متوقف کرده و فرار کرده‌اند.

یونسکو گفته است که چنین جوی، باعث ایجاد «مناطق سکوت» می‌شود که در بسیاری از مناطق درگیر جنگ وجود دارد و پی‌آمدهای شدید برای دسترسی به اطلاعات برای مردم محل و کل جهان دارد.

یونسکو گفته است برای حفاظت از خبرنگاران تلاش و اشکال مختلف تهدید علیه آنان را مستندسازی می‌کند.

یونسکو در حالی از افزایش شمار خبرنگاران کشته‌شده در مناطق درگیر جنگ ابراز نگرانی کرده که پیش از این کمیته‌ حفاظت از خبرنگاران گفته بود که بر اثر جنگ رژیم اسراییل و حماس در غزه، ۶۳ خبرنگار کشته شده‌اند.

سازمان‌های بین‌المللی می‌گویند که خبرنگاران در مناطق درگیر جنگ و هنگام درگیری به‌عنوان غیرنظامی فعالیت می‌کنند و نباید هدف قرار گیرند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا