آخرین اخبارافغانستان

یک ساحه باستانی دوره بودایی در پنجشیر کشف شد

خبرگزاری دید: یک ساحه باستانی مربوط به دوره بوداییان در ولایت پنجشیر کشف شده است. این ساحه باستانی در ولسوالی پریان این ولایت کشف شده است.

آژآنس دولتی باختر امروز چهارشنبه ( ۱ سنبله) به نقل از وزارت اطلاعات و فرهنگ از کشف یک محل باستانی در ولسوالی پریان ولایت پنجشیر خبر داده‌ است.

بربنیاد این گزارش، قدمت تاریخی این محل به پیش از اسلام (عهد بودایی) برمی‌گردد.

مولانا نصرالله ملک‌زاده رییس اطلاعات و فرهنگ پنجشیر به خبرگزاری باختر گفته: «قرار است گروهی از باستان‌شناسان وکاوشگران، از وزارت اطلاعات و فرهنگ برای بررسی‌های بیشتر این ساحه باستانی، به پنجشیر بیایند».

او همچنین گفته: «بررسی‌های باستان‌شناسان ما نشان می‌دهد که در این ساحه، حدود ۴ هزار سال پیش، بودایی‌ها می‌زیسته اند؛ موجودیت آثاری از زندگی آنان، در این ساحه باستانی مشهود است».

رییس اطلاعات و فرهنگ پنجشیر افزوده: «آنان، به اساس دستور امارت اسلامی، مامور به حفظ بناهای تاریخی و ساحات باستانی، همچو گنجینه‌های پربهای افغانستان اند».

این در حالی است که طا-لبان در دوره اول حاکمیت خود، آثار باستانی را نابود می‌کردند. انهدام مجسمه‌های غول‌پیکر بودا در بامیان، بزرگ‌ترین اقدام طا-لبان علیه آثار تاریخی و تمدنی افغانستان در آن زمان بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا