آخرین اخبارآزادی بیانافغانستانرسانه‌هاسیاستگزارش

فدراسیون خبرنگاران:

۹۰ درصد رسانه‌ها خاموش است/ سازمان ملل به خبرنگاران کمک کند

رسول شهزاد – کابل
خبرگزاری دید: فدراسیون ملی خبرنگاران افغانستان اعلام کرد که در شش ماه اخیر ۹۰ در صد رسانه‌ها خاموش شده و نمی‌تواند نشرات عادی داشته باشد. مسئولان فدراسیون از سازمان ملل متحد خواستند که به رسانه‌ها و خبرنگاران کمک کند.

 خبرنگاران

این فدراسیون امروز پنجشنبه (۱۲حوت) گفت که با توجه به وضعیت بد اقتصادی رسانه‌ها، خبرنگاران از شش ماه بدین سو معاش نگرفته‌اند به همین دلیل سازمان ملل متحد در کنار سایر کمک‌ها به رسانه‌ها نیز کمک مالی کند.
حجت‌الله مجددی رییس فدراسیون خبرنگاران گفت: در شش ماه اخیر تعداد زیادتر از ۴۰ درصد از رسانه‌ها به دلایل مختلف مسدود شده است که در پی تعطیلی رسانه‌ها ۸۰ درصد خبرنگاران زن بیکار شده است.
وی افزود که در تازه‌ترین مورد از تعطیلی رسانه‌ها چند روز قبل رادیو تجلا در میدان وردک بسته شد و خبرنگاران این رسانه‌ به کارهای شاقه مشغول شدند.
مجددی همچنان افزود که تلویزیون آیینه و روزگذشته رادیو خیبر در ولایت لغمان مسدود شده است که این نگرانی جدی برای آینده رسانه‌ها و آزادی بیان است.
آقای مجددی همچنان گفت که رسانه‌ها و نهادهای رسانه‌ای افغانستان از سازمان ملل متحد می‌خواهند که پول پروژه‌های آگاهی‌دهی را که قبلاً شده بود پرداخت کند.
بعد از فروپاشی نظام جمهوریت در کشور تعداد زیادی از رسانه‌ها به دلایل مختلف مسدود و صدها خبرنگار بیکار شدند. رسانه‌هایی که فعالیت‌شان را متوقف کرده‌اند می‌گویند که عدم امنیت، عدم دسترسی به اطلاعات و عدم آزادی در نشر برنامه‌های شان از دلایل توقف کار شان بوده است.
از سویی هم شفیع الله عزیزی مسئول رسانه‌های شمال افغانستان گفت که در ماه‌های اخیر مسئولان وزارتخانه‌های مربوطه به رسانه تماس می‌گیرند و خواستار تمدید جواز شان هستند.
آقای عزیزی افزود که در شرایط کنونی یگانه مشکل رسانه‌ها عدم دسترسی به سیستم بانکی است پول‌های رسانه‌ها در بانک‌ها مسدود است و مسئولان رسانه‌ای نمی‌توانند پول تمدید را و یا معاش کارمندان‌شان را پرداخت کنند.
وی با اشاره به محدودیت‌های رسانه‌ای بعد از رویکار آمدن امارت اسلامی گفت که ۹۰ درصد رسانه‌ها خاموش است.
آقای عزیزی از کشورهای کمک کننده خواست که در کنار سایر کمک‌های بشر دوستانه به مردم افغانستان، یک مقدار از این کمک‌ها را به خبرنگاران و رسانه‌ها اختصاص بدهند زیرا آزادی بیان در خطر است.
وی از مسئولان فدراسیون و همچنان مسئولان رسانه‌ها و خبرنگاران خواست که برنامه‌های دادخواهی شان باید عملی شود و تا زمانی که آنها دادخواهی نکنند هیچ کسی به رسانه‌ها توجه نخواهد کرد.
تعدادی از رسانه‌ها که به کار شان ادامه دادند می‌گویند که عدم دسترسی به سیستم بانکی باعث ورشکستگی رسانه‌ و بیکاری خبرنگاران شده است.
آقای عزیزی با اشاره به روند تخلیه که خیلی‌ها تحت نام خبرنگار از کشور خارج شدند گفت که خبرنگاران و نهادهای حامی خبرنگاران باید جلو سوء استفاده از نام خبرنگار را بگیرد. دیگر اجازه ندهیم کسی از نام خبرنگاران استفاده کند.
از سویی هم برخی از اشتراک کنندگان گفتند که رسانه‌ها باید طی برنامه‌های همیشگی یک طرح واضح تهیه کرده و از جامعه جهانی درخواست کمک کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا