آخرین اخبارافغانستانتحلیلترجمهسیاست

با افتخارترین نظامی استرالیا چی جنایاتی در افغانستان مرتکب شد؟

بن رابرتز اسمیت یک روستایی افغانستانی غیرمسلح و دستبند زده شده به نام علی جان را از صخره‌ای کوچک با لگد زد. گزارش سرویس خبری (ABC) نشان می‌دهد که تعدادی از دندان‌های علی جان در اثر برخورد با سنگ بیرون زد. سپس او را به سمت درختی که در آن نزدیکی بوده می‌کشد و به او شلیک می‌کند

آنتونی بسانکو قاضی استرالیایی که ادعای افتراآمیز مطرح شده بن رابرتز اسمیت کهنه سرباز جنگ را رد کرد، قضاوت نهایی‌اش را روز دوشنبه منتشر کرد. اعمال خشونت‌آمیز و آزاردهنده سرباز استرالیایی که در طول استقرارش بین ٢٠٠٦ تا ٢٠١٢ در افغانستان مرتکب شده بود، فاش شد.

دادگاه استرالیا دریافت که رابرتز اسمیت با ارسال نامه‌های تهدیدآمیز به یکی از همکاران سابق خود که با او در بخشی از هنگ ویژه خدمات هوایی ویژه (SAS) بود و این که ادعای ارتکاب جنایت یا همدستی در چهار قتل غیرقانونی در افغانستان اساساً درست بوده است.

این کهنه‌سرباز جنگ از Sydney Morning Herald، The Age، The Canberra Times و سه روزنامه‌نگار شکایت و آن‌ها را به افترا متهم کرد اما دادگاه این پرونده را رد کرد. آن‌ها مقالاتی را منتشر کردند که جزییات جنایات جنگی ادعا شده و همچنین اعمال خشونت داخلی او را شرح می‌داد.

نکات کلیدی این پرونده را در ذیل می‌خوانید:

بن رابرتز-اسمیت مرتکب جنایات جنگی شد: این کهنه‌سرباز ممتاز شش بار به افغانستان اعزام شد. اولین مورد مربوط به سال ۲۰۰۹ است که در آن رابرتز اسمیت متهم به قتل مردی با پای مصنوعی و درخواست از زیردستانش برای شلیک به دیگری است. هر دو مرد در پی یورش به مجتمعی به نام «ویسکی ۱۰۸» زندانی شدند. او همچنین به پیروی از سنت استرالیایی‌ها مبنی بر نوشیدن الکل از کفش، پای مصنوعی را به عنوان یک «ظرف نوشیدنی جدید آبجو» نگه داشت. او حتا در یک بار به نام The Fat Ladies’ Arms این کار را تکرار کرد.

بن رابرتز اسمیت دست‌کم سه غیرنظامی را کشت: در کنار دو قتل دیگر، بن رابرتز اسمیت یک روستایی افغانستانی غیرمسلح و دستبند زده شده به نام علی جان را از صخره‌ای کوچک با لگد زد. گزارش سرویس خبری (ABC) نشان می‌دهد که تعدادی از دندان‌های علی جان در اثر برخورد با سنگ بیرون زد. سپس او را به سمت درختی که در آن نزدیکی بوده می‌کشد و به او شلیک می‌کند. این دو حادثه برجسته‌ترین اتهامات علیه مفتخرترین سرباز استرالیا بود. علاوه بر این، اتهامات متعددی مبنی بر تعرض وی به شهروندان غیرمسلح وجود دارد.

فلش‌های (USB) مدفون در باغ: «إما رابرتز»، همسر سابق بن رابرتز اسمیت به دادگاه گفت که قبل از جدایی از او در باغ‌شان، زیر یک سنگ و حلقه پیپ، یک جعبه صورتی‌رنگ با چندین فلش پیدا کرده است. او در دادگاه گفت که هیچ مدرکی را پنهان نکرده است. اِما رابرتز به دادگاه گفت که قبل از بازگرداندن جعبه به جایش صدها عکس را روی لب تاپ خود کپی کرده است.

قاضی، رابرتز اسمیت را غیرقابل اعتماد تشخیص داد: ۷۳۶ صفحه قضاوت نشان می‌دهد که رابرتز اسمیت شاهدی «غیرقابل اعتماد» بوده و نامه‌های او به سایر همکاران در هنگ ویژه SAS که آن‌ها را تهدید می‌کند، می‌تواند به عنوان جرم جنایی برای انحراف مسیر عدالت تلقی شود. قاضی بسانکو همچنین تاکید کرد که رابرتز اسمیت انگیزه‌هایی برای دروغ گفتن داشت، از جمله انگیزه مالی برای حمایت از ادعای خسارت و احیای شهرتش.

اکنون چه اتفاقی می‌افتد: بهترین و با افتخارترین سرباز، چهره مشهوری در استرالیا بود. او به خاطر عملیات‌هایش به عنوان پیشاهنگ گشت و تک‌تیرانداز در افغانستان در سال ۲۰۰۶ مدال شجاعت را دریافت کرد. او صلیب ویکتوریا، بالاترین نشان نظامی برای سربازان استرالیایی را در سال ۲۰۱۱، به خاطر اقداماتش در جریان حمله با چرخ‌بال در قندهار که در آن سه تروریست را کشت، دریافت کرد. همچنین به عنوان بخشی از افتخارات روز استرالیا در سال ۲۰۱۴، لوح تقدیر خدمات برجسته را دریافت کرد و در سال ۲۰۱۳ توسط شورای روز پدر استرالیا به عنوان پدر سال انتخاب شد. او تا کنون به هیچ یک از جنایات جنگی ادعا شده در دادگاه کیفری متهم نشده است و در استرالیا تقاضاهایی وجود دارد مبنی بر اینکه نشان صلیب ویکتوریا از او پس گرفته شود که اگر این کار انجام شود، اولین باری است که افتخار یک کهنه‌سرباز در سال ۱۱۵ سال گذشته سلب می‌شود.

نویسنده

شنخی انیل سرکار

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا