آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاست

داکتر عبدالله و چند جوره کالا!

خبرگزاری دید: داکترعبدالله عبدالله همچنان شیک و آراسته است. دیدارهای او تعارفی و محتوای آن برای انتشار در حد یک جمله است. وی با هر بار انتشار محتوای دیدارهای خود، تلاش می‌کند که از یک جوره کالای متفاوت بهره برده و پیام آراستگی و شیک‌پوشی خود را به شهروندان کشور برساند. پس از سال ها مبارزه و سیاست ورزی چند جوره کالای شیک و ظاهری آراسته هم برای داکتر عبدالله‌عبدالله غنیمت است.

داکتر عبدالله و چند جوره کالا!

داکتر عبدالله‌عبدالله از چهره‌های سیاسی کشور از یاران و افراد نزدیک احمد شاه مسعود است که توانست پس از اجلاس بن خود را به عنوان یک چهره سیاسی تأثیرگذار مطرح نماید. گرچه پس از ترور احمد شاه مسعود با حضور رهبرانی چون استاد برهان الدین ربانی و مارشال فهیم در حوزه تاجیکان کشور، نقش داکتر عبدالله در حوزه سیاست کشور کم رنگ‌تر بود اما پس از ترور استاد ربانی و همچنین وفات مارشال فهیم زمینه ورود به فضای سیاسی کشور از حوزه تاجیکان برای داکتر عبدالله عبدالله بهتر فراهم گردید.

داکتر عبدالله به عنوان یک کارکتر سیاسی خوش‌پوش و شیک شناخته می شود. شخصیتی که در نوع پوشش و همچنین توجه به ظاهر خویش، زبان زد است گرچه برخی اوقات توجه بیش ازحد وی به نوع پوشش و آرایش ظاهری‌اش، مورد مزاح کاربران رسانه یی قرار می‌گرفت.

جدای از تأثیرگذاری وی در حوزه سیاست افغانستان که همواره با انتقادات بیشماری مواجه بوده و است که با عمیق شدن به نقش داکتر عبدالله در ساختارهای سیاسی و حکومتی دهه اخیر، می توان بر ناکارآمدی وی به نحوی صحه گذاشت. گرچه ناکار آمدی وی علل و دلایل مختلفی دارد که این نبشته به دنبال کالبدشکافی ناکامی تاجیکان یا دیگر اقوام کشور در حوزه سیاست گذاری در ساختار نظام‌های قبلی نیست.

داکتر عبدالله پس از سقوط جمهوریت و حاکمیت مجدد طالبان در کشور ماند. وی محدودیت‌های اعمال شده به خود را از سوی طالبان، بر فرار از کشور ترجیح داد . گرچه این ظاهر امر است . ذهن پرسش‌گر مخاطب نمی‌پذیرد که داکتر عبدالله  به اختیار خود، حضور در کشور را اختیار کرده باشد در حالی که اعضای فامیل‌اش در کشور هندوستان از دیرباز زندگی می‌کند.

چند نکته قابل تأمل است: یا دکترعبدالله در تغییر وضعیت موجود کشور نقش داشته و در برنامه ننگین دوحه شریک است و یا اینکه پیوند استخباراتی بیرونی او، وی را مکلف به ماندن در کشور کرده است.   

نکته دیگری هم می تواند محتمل باشد و آن اینکه داکتر عبدالله عبدالله درمقابل عمل انجام شده ورود طالبان به کابل قرار گرفته و مجالی برای خروج پیدا نکرده است. از طرفی هم طالبان حضور داکتر عبدالله را در بیرون از کشور برای تشکیل جهبه مخالف قوی علیه خود موثر دانسته و وی را در حصر خانگی نگاه کرده است.( البته این موضوع که وی تحت حصر خانگی باشد و حق خروج از کشور از وی سلب شده کمی ضعیف است زیرا داکتر عبدالله با توجه به روابط گسترده سیاسی بیرونی به راحتی می تواند به این امر فایق آید و از کشور خارج شود.)

با تمام این تفاصیل داکتر عبدالله مانده است و چند جوره کالا. بررسی صفحات اجتماعی شخصی وی نشان می دهد که داکتر عبدالله برای تنظیم ملاقات‌های خود با برخی چهره‌های حکومتی و سیاسی پیشین و حال به شدت علاقه‌مند است. وی در هر بار ملاقات خود با استایل جدیدی ظاهر شده و محتوای این دیدارها را در قالب یک جمله  در صفحات خود به نشر می‌رساند.

شواهد می‌رساند که عملا وی هیچ حرفی را برای گفتن ندارد و همچنین اینگونه به نظر می رسد که عمر سیاسی وی به عنوان یک طرف اصلی دخیل در سیاست یک دهه اخیرکشور به پایان رسیده است.

داکتر عبدالله به عنوان رقیب جدی انتخاباتی ریاست جمهوری در چند نوبت انتخابات ریاست جمهوری می‌توانست نقش جدی را در تغییر سیاست وقت کشور ایفا کند اما وی هر بار به دلیلی نتوانست که از این مرحله با پیروزی خارج شود گرچه بازهم تأکید می شود که پیچیدگی وضعیت سیاسی کشور بیش ازآن بود که داکتر عبدالله بتواند تغییر بنیادی را باعث شود اما وی در حوزه ایجاد یک محوریت واحد برای تاجیکان کشور نیز ناکام ماند و این شاید بتواند یکی از دلایل عمده ناکامی وی در دستاوردهای سیاسی‌اش باشد.

بهر حال داکتر عبدالله این‌روزها نیز خوش پوش و شیک است. ظاهری آراسته دارد و در دیدارهای خود خوش می نماید. این شیک پوشی و ظاهر اراسته برای داکتر عبدالله ماند اما وضعیت سیاسی نابسامان کشور گریبان مردم کشور را بیش از پیش گرفته است.

نویسنده: سید باقر واعظی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا