آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

افغانستان با دومین متفکر، چهارمین کشور فاسد در جهان

افغانستان در تازه‌ترین گزارش ۲۰۱۷ سازمان بین‌المللی شفافیت از رهگذر شاخص‌های فساد اداری چهارمین کشور فاسد جهان شناخته شده است.
به گزارش خبرگزاری دید، افغانستان در گزارش جدید در میان ۱۸۰ کشور شامل در این گزارش با داشتن ۱۵ امتیاز در رده ۱۷۷ و فقط بالاتر از سومالیا، سودان و سوریه قرار گرفته است.
افغانستان در مقایسه با گزارش سال ۲۰۱۶ سازمان بین‌المللی شفافیت، امتیاز بیشتری نگرفته است اما از سال ۲۰۱۲ به این طرف هفت امتیاز کسب کرده است که از دید سازمان بین‌المللی شفافیت، برخی اقدامات حکومت افغانستان از جمله بهبود پالیسی‌های اساسی مبارزه با فساد عامل آن بوده است.
در همین حال، حکومت افغانستان همواره با اشاره به قانونمند ساختن پروسه تدارکات به ویژه قراردادهای اردوی ملی، ایجاد مرکز ویژه عدلی-قضایی برای رسیدگی به پرونده‌های فساد اداری و محاکمه شماری از عاملان فساد حتی در سطح وزیر و معیینان وزارت‌خانه‌ها، از اراده قاطع حکومت افغانستان در راستای مبارزه با فساد اداری سخن گفته است.
افغانستان در یک دهه گذشته همواره در قعر فهرست جهانی فساد اداری جا گرفته است.
افغانستان در سال ۲۰۱۶ از میان ۱۷۶ کشور در رده ۱۶۹ قرار داشت و در سال ۲۰۱۳ در میان ۱۷۷ دولت در جایگاه ۱۷۵ (دومین دولت فاسد) رده بندی شده بود.
در همسایگی افغانستان ترکمنستان در رده ۱۶۷، تاجیکستان ۱۶۱، ازبیکستان ۱۵۷، ایران ۱۳۰ و پاکستان در رده ۱۱۷ جدول رده بندی ۲۰۱۷ سازمان شفافیت بین‌المللی از رهگذر فساد اداری قرار گرفته است.
سال گذشته ازبیکستان در جایگاه ۱۵۶، ترکمنستان ۱۵۴، تاجیکستان ۱۵۱، ایران ۱۳۱ و پاکستان در رده ۱۱۶ جدول رده بندی شفافیت بین‌المللی قرار داشت.
پاکترین دولت‌ها
در گزارش ۲۰۱۷ شفافیت بین‌المللی زیلاند جدید، دنمارک و فنلند به ترتیب سه پاکترین دولت‌ جهان معرفی شده‌اند.
در سال ۲۰۱۶ دنمارک، زیلاند جدید و فنلند و در سال ۲۰۱۵ دنمارک، فنلند و سویدن به ترتیب پاکترین دولت‌های جهان معرفی شده بودند.
ایالات متحده امریکا در گزارش ۲۰۱۷ شفافیت بین‌المللی با دو رده صعود نسبت به سال ۲۰۱۶، در جایگاه ۱۶ جدول رده بندی دولت‌ها از رهگذر فساد اداری قرار گرفته است.
شفافیت بین‌المللی – سازمان غیرحکومتی مستقر در آلمان- گفته است که هیچ‌کشور در جهان عاری از فساد اداری نیست. با آن‌هم حد فساد اداری و چگونگی درک شهروندان از موجودیت آن در نقاط مختلف جهان متفاوت است.
آگاهان اقتصادی: نشر این گزارش‌‏ها وضعیت را تغییر نمی‌‏دهد
با این همه، داکتر غلام رضا رسولی از آگاهان اقتصادی و استاد دانشگاه کابل در ارتباط به گزارش تازه سازمان بین‌المللی شفافیت می‌گوید، در سال اخیر گزارش‌های زیادی منتشر شده اما حکومت افغانستان هیچ‌گاه گام‌های عملی برنداشته است بلکه زمینه را برای فساد اداری فراهم کرده.
در عین حال، ساره همدرد دانش‌آموخته اقتصاد در صحبت با خبرگزاری دید می‏‌افراید که طی ۱۳ سال اخیر میلیاردها دالر از سوی جامعه جهانی و متحدان حکومت افغانستان کمک شده است و میزان بیشتر این کمک‌ها حیف و میل شده‌.
نامبرده اضافه می‏‌کند، موجودیت فساد گسترده در حکومت‏‌های گذشته و جاری، باور مردم را نسبت به آینده شان از بین برده است.
اختر سهیل _ خبرگزاری دید کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا