آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

جنگ و صلح؛ مواضع متناقض و مقطعی ارگ در برابر مخالفان

طی ۱۳ سال اخیر سیاست جنگ و صلح دولت‏مردان افغانستان در برابر طالبان تکرار شده است که سیاسیون کشور آن را تناقض‌گویی حکومت‌ها عنوان کرده‌اند.
محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور یک روز پس از دومین نشست « پروسه کابل » یک بار دیگر در برابر طالبان عکس روز پیش موقف گرفت. آقای رییس جمهور در تازه ترین مورد در تجلیل از روز ملی نیروهای امنیتی افغانستان گفت:« هم در میدان جنگ پیروز هستیم و هم در میدان سیاست.»
وی که در میان نیروهای امنیتی و دفاعی کشور صحبت می‌کرد تاکید کرد با وجود در خواست صلح، قاطعانه در میدان جنگ با مخالفان خواهد جنگید.
این اظهارات تند از سوی اشرف غنی در حالی صورت می‌گیرد که روز گذشته، وی گفت بدون هیچ پیش شرطی با طالبان مذاکره خواهد کرد و از گروه طالبان خواست که فعالیت‌های سیاسی کنند و آن‌ها را به حیث یک جریان سیاسی به رسمیت می‌شناسد.
داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت افغانستان نیز گفته است که عموم مردم افغانستان خواهان صلح هستند و روی همین دلیل مبنای جنگ در کشور نه برای جنگ، بل به منظور برقراری صلح و ثبات است.
منتقدان حکومت فعلی همواره ریاست جمهوری را متهم به نداشتن سیاست روشن در برابر گروه‌های تروریستی می کنند.
غنی تا یک ماه قبل که حمله‌ خونین طالبان در چارراهی صدارت جان ده‌ها نفر را نگرفته بود، باور داشت که طالبان «مخالفان سیاسی» دولت‌اند نه یک گروه تروریستی و هراس‌افکن. غنی حتا تا مرز عذرخواهی از طالبان هم پیش رفته بود. اما وقتی امبولانس پر از مواد انفجاری پایتخت را لرزاند، غنی پس از توییت ترامپ مبنی بر عدم گفت‌وگو با طالبان، از موضع قبلی خود لغزید و این ‌بار اعلام کرد که حکومت او صلح را در میدان جنگ جست‌وجو می‌کند. در واقع او جنگ را در اولویت قرار داد. هر چند که تناقض‌گویی در در حکومت پدیده بی‌سابقه نیست.
با این همه، در وصف آن که حکومت افغانستان در نشست پروسه کابل، اعلام کرده است که بدون هیچ پیش شرطی با طالبان مذاکره می‌کند، گروه طالبان در واکنش به دعوت حکومت کابل، گفته است که صلح نمی‌کنند. از این گونه برخورد طالبان این طور می‌توان نتیجه گرفت که گروه طالبان، حکومت افغانستان را جدی نمی‌گیرد و به رسمیت نمی‌شناسد.
گروه طلبان طی یک ماه گذشته دو بار امریکایی را به مذاکره دعوت کرده است.
حکمت کرزی معیین سیاسی وزارت خارجه کشور در طلوع‌نیوز گفت که پاکستان باید افغانستان را به عنوان یک دولت قبول کند.
از دید آگاهان سیاسی افغانستان، نبود یک سیاست حساب شده در برابر شبکه‌های تروریستی سبب گردیده که مقامات کابل همواره موقف‌های متناقض بگیرند.
به باور آقای هارون میر آگاه سیاسی کشور، امریکایی‌ها و دیگر متحدان کابل به دنبال منافع خود هستند و آن‌ها هیچ تصمیم روشنی برای پایان جنگ افغانستان ندارند.
این در حالی است که روز گذشته، گروه طالبان اعلام کرده است که با حکومت افغانستان مذاکره نخواهد کرد و درخواست کابل را توطئه تعریف کرد.
اتخاذ چنین سیاستی از جانب حکومت افغانستان به شدت روحیه نظامیان کشور را تضعیف کرده است و آن‌ها تعریفی درستی از دوست و دشمن در میدان نبرد ندارند.
اختر سهیل_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا