آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاست

از اقدام يكجانبه تا توافق

عطامحمد نور پيروز اين مقاومت است، چون اگرچه خودش كنار رفت، اما اقدام يكجانبه غنی را نيز كنار زد، باب انحصار را شكستاند، فضای تک قطبی سياست افغانستان را چندقطبی ساخت، تكثر را وارد عرصه سياست كرد و عملاً زور مردم را به نمايش گذاشت.


يک:
عطامحمد نور از مقام ولايت بلخ كنار رفت، اما پس از آنكه اقدام يک جانبه غنی را كنار زد.
اقدام يک جانبه غنی معنايش اين بود كه جبهه ديگری غير از يک مشت فاشيست در افغانستان وجود ندارد. مالک اصلی افغانستان فقط همين عناصر بی‌ريشه‌اند و بس.
اقدام يک جانبه، نام ديگر اقدام آمرانه و تحكم آميز است؛ جايی كه طرف‌ها دارای موضع برابر نيستند. يكی آمر است و ديگرش مامور. يكی ارباب است و ديگرش برده.
اقدام غنی برای بركناری و منظوری استعفای نور، اقدام يک جانبه بود.
مقاومت استاد عطامحمد نور اما نشان داد كه هيچ راه حلی جز گفت‌وگو و به رسميت‌شناسی جمعيت به عنوان يكی از طرف‌های مهم تشكيل حكومت وحدت ملی وجود ندارد و هر اقدامش بايد در توافق با اين حزب صورت بگيرد.
عطامحمد نور پيروز اين مقاومت است، چون اگرچه خودش كنار رفت، اما اقدام يكجانبه غنی را نيز كنار زد، باب انحصار را شكستاند، فضای تک قطبی سياست افغانستان را چندقطبی ساخت، تكثر را وارد عرصه سياست كرد و عملاً زور مردم را به نمايش گذاشت. از اين پس دنيا، حتا مايک پنس و ترامپ، نيز دانستند كه بايد به واقعيت‌های افغانستان احترام بگذارند و به اين كشور از عينک چند فرد بی‌ريشه و لابی‌های شان ننگرند.

دو:
يک وقت خوانده بودم يكی از مهم‌ترين ويژگی‌های نخبگان در مقايسه با توده‌ها، از خودناراضی بودن است. كسی كه از خود، جايگاه، موقعيت اجتماعی و شغل خود راضی بوده و سودای سربالارفتن را نداشته باشد، نخبه نيست توده است.
نور نزديک به يک و نيم دهه است كه والی بلخ است. اين آدم در مقام والی بلخ، درايت و كفايت خود را به نمايش گذاشته است. آقاي نور اگر پس از اين همه موفقيت و شهرت باز هم تلاش می‌كرد كه والی بلخ باشد، بايد به انگيزه، همت، و توانایی‌اش شک می‌كرديم.
كناررفتن او از ولايت بلخ، اما نشان داد كه آقای نور سودای سربالارفتن دارد و می‌خواهد برای انتخابات رياست جمهوری آمادگی بگيرد.
اگر به توانايی‌های او اعتماد داريد، بگذاريد كه برای آينده برنامه‌ريزی كند. پايان دنيا نيست. ما نياز داريم در انتخابات آينده نيز در صحنه باشيم.
شهيد ثاقب

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا