آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

سال جدید و انتخابات؛ از آمادگی‌ها تا تقابلات سیاسی

در وصف تمام این کشمکش‌ها، موضوع انتخابات گفتمان غالب سال جاری است. عطا محمد نور در مراسم معرفی والی جدید بلخ گفت، آماده‏گی انتخابات آینده را خواهد گرفت. گلبدین حکمتیار نیز روز گذشته یک بار دیگر بر مجلس نماینده‏گان تاخت و گفت که فیصدی بیشتر نماینده‏گان فعلی مجلس در انتخابات تقلب کردند که به شورای ملی راه پیدا کنند.


سال ۹۷ را نیز با مرگ شروع کردیم. در نخسیتن روز سال جدید در یک حمله انتحاری بیش از ۲۹ تن کشته و ۵۰ تن دیگر در کابل زخمی شدند و گروه داعش مسئولیت آن را نیز به گردن گرفت و اشرف غنی، حمله را نکوهش کرد.
قرار است در سال جاری انتخابات شورای ملی و شورا‏های ولسوالی‌ها در افغانستان برگزار شود. ریاست جمهوری وعده کرده است که در سال ۹۷ انتخابات مجلس نماینده‏گان و شورا‏های ولسوالی‌ها را به گونه شفاف برگزار می‏کند.
اما در خصوص زمان انتخابات ریاست جمهوری آینده حکومت پافشاری دارد که انتخابات ریاست جمهوری را در سال ۹۸ برگزار می‌کند و منتقدان حکومت خواستار برگزاری این انتخابات در سال جاری‌اند.
کمیسیون انتخابات نیز به تازه‏گی اعلام کرده است که این نهاد آماده است تا انتخابات را در زمان معین آن برگزار کند. هر چند که در جدول زمانی کمیسیون، تاریخ دقیق برگزاری انتخابات همواره تغییر یافته است. وسیمه بادغیسی معاون عملیاتی کمیسیون انتخابات می‏گوید که ممکن نیست انتخابات مجلس نماینده‏گان و شورا‏های ولسوالی‌ها در ۱۶ سرطان سال جاری انجام شود. بربنیاد اظهارات این عضو ارشد کمیسیون انتخابات، نبود بودجه و ناامنی‌های گسترده در کشور دو مشکل کلان برای کمیسیون انتخابات و انتخابات آینده پنداشته می‌شود.
جریان‌های اپوزیسیون و حلقات روشنفکری به کمیسیون انتخابات و ریاست جمهوری بی‌باورند و معتقدند که حکومت کنونی از برگزار شدن انتخابات هراس دارد؛ زیرا که خوب می‌دانند مردم در انتخابات آینده نه به عبدالله رای می‌دهند و نه به آقای غنی.
در وصف تمام این کشمکش‌ها، موضوع انتخابات گفتمان غالب سال جاری است. عطا محمد نور در مراسم معرفی والی جدید بلخ گفت، آماده‏گی انتخابات آینده را خواهد گرفت. گلبدین حکمتیار نیز روز گذشته یک بار دیگر بر مجلس نماینده‏گان تاخت و گفت که فیصدی بیشتر نماینده‏گان فعلی مجلس در انتخابات تقلب کردند که به شورای ملی راه پیدا کنند.
جمعه گذشته ایتلاف مردم افغانستان که متشکل از بزرگان سیاسی عمدتاً پشتون است، اعلام موجودیت کرد و اعضای ارشد این جریان سیاسی با انتقاد از عملکرد حکومت کنونی تاکید داشتند که از این به بعد به عنوان اپوزیسیون و به منظور اصلاحات فعالیت خواهند کرد و برای انتخابات آینده آماده‏گی خواهند گرفت.
اعضای این جریان سیاسی که بیشتر شان اعضای فعلی مجلس نمایندگان هستند، آماده‏گی می‌گیرند تا در انتخابات آینده قوی‌تر ظاهر شوند.
این ایتلاف تازه تشکیل، مثل سایر جریان‌های سیاسی دیگر خواهان برگزاری انتخابات پارلمانی، شورا‏های ولسوالی‌ها و ریاست جمهوری به گونه شفاف هستند.
آنچه از آدرس جریان‌ها و چهره‌های سیاسی طی چند روز گذشته مطرح شده است نشان می‌دهد که سال جاری شروع آماده‏گی‌ها برای انتخابات آینده است.
مجلس نماینده‏گان، داخل هشتیمن سال کاری خود شد که سه سال آن را بدون هیچ انتخابات و غیر قانونی کار کرده است.
حکومت وحدت ملی ممکن است که انتخابات مجلس نماینده‏گان و شورا‏های ولسوالی‏ها را در سال جاری برگزار کند، اما در خصوص انتخابات ریاست ‏جمهوری آینده هیچ آماده‏گی از جانب ارگ برای برگزاری آن که تنها گزینه انتقال قدرت به گونه مسالمت آمیز است، روی دست نیست.
آقای غنی و عبدالله، هر دو نبود امنیت و نبود بودجه را بهانه می‏کنند و سعی دارند تا مانع برگزاری انتخابات ریاست ‏جمهوری آینده شوند.
چند دور انتخابات انجام شده در کشور به خوبی نشان داده است که برگزاری انتخابات و پذیرفتن نتایج آن برای تیم‌های انتخاباتی امر دشوار است و حتی پیش آمده که قبول کردن نتایج انتخابات تا مرز یک سال هم طول بکشد.
از سویی دیگر، نبود یک اجماع ملی در افغانستان انتخابات آینده را هر چند که هنوز برگزار هم نشده است، تهدید می‌کند. احزاب، حکومت و کمیسیون انتخابات تا هنوز روی تاریخ دقیق انتخابات آینده توافق نظر ندارند.
چالش دیگر، بی‌اعتمادی افکار عمومی کشور به کارکرد کمیسیون انتخابات است و برخی از حلقات سیاسی می‌گویند، کمیسیون انتخابات « مسقل » نیست.
تقلباتی که از سوی کمیسیون انتخابات به سفارش تیم «تحول و تداوم» در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ صورت گرفت؛ اعتماد این کمیسیون در میان مردم از بین رفت و اکنون اگر بخواهد که این اعتبار را دوباره احیا کند، دور از امکان خواهد بود.
در این میان ایالات متحده امریکا و دیگر حامیان کابل که پاسدار دموکراسی و پروسه انتخابات در افغانستان معرفی شده‌اند، در سمت‌وسو دادن نتایج انتخابات نقش برجسته دارند و حتی با دادن هزینه انتخابات مجبور می‌شوند با انتخاب مردم بازی سیاسی کنند. اثبات این ادعا می‌تواند شکل‌گیری حکومت وحدت ملی به خواست کاخ سفید باشد؛ حکومتی که عملکرد آن نزدیک است منجر به جنگ قومی شود.
اختر سهیل – خبرگزاری دید کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا