آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

خطر داعش، بحت فراموش شده در افغانستان

پس از آنکه روسای جمهور ترکیه، روسیه و ایران اعلام کردند که گروه داعش در عراق و سوریه شکست خورده است، این نگرانی به میان آمد که این گروه اکنون به کمک برخی کشورها تصمیم دارد تا تغییر جغرافیا بدهد؛ یعنی داخل خاک افغانستان شود.


افکار عمومی افغانستان به این باور است که در آینده، گروه داعش جایگزین گروه طالبان خواهد شد. براساس اظهارات مقامات بلندپایه حکومت وحدت ملی در حال حاضر در بخش‏های مختلف کشور نزدیک به ۵ هزار جنگجوی داعشی فعالیت دارند. گروه داعش در زون‏های گوناگون کشور فعالیت دارد و در عین حال سربازگیری نیز می‌کند. محمد اشرف غنی رییس‏جمهور کشور در نشست بین‏المللی تاشکند سرانجام از گروه داعش یاد کرد و گفت که در مجموع شمار اعضای داعش در افغانستان سه هزار تن بود که یک هزار تن آن در نتیجه قهرمانی نیرو‏های دفاعی و امنیتی کشور کشته شده‏اند. احزاب و آگاهان سیاسی حکومت را متهم به داعش پروری می‏کنند و می‏گویند، برخی از مقامات ارشد امنیتی، داعش را کمک می‏کند. جاوید کوهساتی، از آگاهان سیاسی مدعی است که حکومت داعش را به شمال افغانستان منتقل می‏کند.
پس از آنکه روسای جمهور ترکیه، روسیه و ایران اعلام کردند که گروه داعش در عراق و سوریه شکست خورده است، این نگرانی به میان آمد که این گروه اکنون به کمک برخی کشورها تصمیم دارد تا تغییر جغرافیا بدهد؛ یعنی داخل خاک افغانستان شود و از این طریق تهدیدی باشد برای کشور‏های منطقه از جمله ایران و روسیه.
دیر زمانی است که ایران و روسیه امریکا را به حمایت از داعش در افغانستان متهم می‏سازند و فعالیت این گروه را برای خود خطر بزرگ می‏دانند. رهبر مذهبی ایران و ولادمیر پوتین رییس جمهور روسیه همواره در صحبت‌های شان کاخ سفید را به داعش پروری متهم می‏کنند.
حکومت وحدت ملی با بزرگترین حامی خود، یعنی امریکا بیشتر از هر زمانی دیگر تلاش دارند تا با طالبان کنار بیایند و به این گروه پیشنهاد بی سابقه نیز داده و گفته است که بدون هیچ پیش شرطی با طالبان صلح و مذاکره خواهد کرد.
چندی پیش، رییس شورای استراتژیک وزارت خارجه ایران به کابل آمده و در دیدارهایی که با مقامات ارشد حکومت داشت، از قوت گرفتن داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرد و صلاح‌‌الدین ربانی، وزیر خارجه کشور خطاب به آقای سید کمال خرازی گفته بود که اجازه نمی‏دهیم از جغرافیای افغانستان علیه ایران استفاده شود.
حکومت ایران نگران است که مبادا از خاک افغانستان در برابر ایران استفاده شود. این وسط بی‌تفاوتی حکومت افغانستان به نگرانی ایران و روسیه که در تامین صلح افغانستان نقش کلیدی دارند، پرسش برانگیز است.
مقامات ایران و روسیه همواره از تحرکات داعش در افغانستان نگران‌اند و اما حکومت افغانستان هیچ‏گاه در خصوص نگرانی این دو کشور حرف نزده است.
وزارت دفاع روسیه یک بار دیگر از فعالیت گروه داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده است و گفته که پس از برخورد قاطع ایتلاف ایران و روسیه با داعش در سوریه، حالا این گروه تروریستی در افغانستان به دنبال ایجاد پایگاه شده است.
سرگئی شویگو، پس از انتقاد از نقش بی‌ثبات‌کننده نظامیان امریکا در ۵۰ سال اخیر در آسیای مرکزی، با لحنی هشدارآمیز گفته که افغانستان در حال تبدیل شدن به مأمن داعش و دیگر گروه‌های تروریستی است؛ آن‌ها ممکن است حتی از آنجا به دیگر مناطق اوراسیا نفوذ کنند. امروز بیش از ۵۴۰۰ داعشی در افغانستان حضور دارند و این عدد، رو به افزایش است.
نگرانی روسیه و ایران از فعالیت گروه داعش در افغانستان، در حالی مطرح می‏شود که این روز‏ها ولسوالی‏های قوش‏تپه و درزاب جوزجان در شمال افغانستان در آستانه سقوط به دست این گروه قرار دارد.
اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا