آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

چرا طالبان به کابل اعتماد ندارند؟

تناقض‌گویی کابل و واشنگتن در قبال طالبان پس از پیشنهاد رییس ‏جمهور غنی به طالبان در نشست «پروسه کابل» مقامات ارشد امنیتی کابل و واشنگتن اظهارات متناقض داشتند گاه سخن از فشار بالای طالبان و گاه هم آن‌ها را به صلح دعوت می‌‏کنند.


گروه طالبان سرانجام پاسخ پیشنهاد اخیر محمد اشرف غنی را داد. گروه طابان با نشر یک اعلامیه گفت که به بهانه صلح به دولت تسلیم نخواهد شد. گروه طالبان در اعلامیه‌ای گفته‌ است که حکومت افغانستان به بهانه صلح در حقیقت تلاش دارد طالبان تسلیم شود و هدف طرح صلح کابل را تضعیف این گروه خوانده است نه صلح واقعی. گروه طالبان نه تنها پیشنهاد صلح کابل را رد کرده بل هشدار نیز داده و در اعلامیه شان‌ از شروع عملیات بهاری این گروه با نام «خندق» در افغانستان خبر داده و گفته که به جنگ‌شان علیه دولت افغانستان و نیروهای خارجی به رهبری امریکا در این کشور ادامه می‌دهند.
گروه طالبان که همواره بر خروج نیرو‏های خارجی به رهبری ایالات متحده امریکا از خاک افغانستان تاکید دشته است، از سیاست امریکا در قبال بحران افغانستان انتقاده نموده و گفته که کاخ سفید به دنبال ادامه جنگ است و روی همین دلیل به پیشنهاد حکومت کابل پاسخ منفی داده‏اند. گروه طالبان در بخشی از اعلامیه خود از پیمان استراتژیک که میان حکومت افغانستان و امریکا امضا شد یاد کرده و گفته که وجود این پیمان به امریکا این را فرصت داده است تا در خاک افغانستان پایگاه‌‏های متعددی ایجاد کند و تنور آتش جنگ را در این کشور گرم نگه‏دارد.
البته نباید فراموش کرد که تنها گروه طالبان نیست که امریکا را به ادامه جنگ در افغانستان متهم می‏کند، احزاب سیاسی، چهره‏های شاخص و شهروندان کشور همین نظر را دارند و امریکا را به تداوم جنگ و غیر صادق بودن در برابر کابل متهم می‏کنند. حامد کرزی، رییس‏ جمهور پیشین کشور از ارگ کنار رفت اما پیمان استراتژیک امریکا و افغانستان را امضا نکرد ولی در حکومت وحدت ملی به رهبری آقای غنی، امضا شد.
رییس‏ جمهور غنی در سال گذشته در دومین نشست « پروسه کابل » در حضور حامیان منطقه‏‌ای و بین‏ال‌مللی خود خطاب به گروه طالبان گفت که حکومت کابل حاضر است بدون هیچ پیش شرطی با آن‌ها وارد مذاکرات و صلح شود و افزود که این گروه مورد عفو قرار خواهد گرفت و به‏ حیث یک جریان سیاسی در افغانستان فعالیت سیاسی کند. بسیاری‏ها در شب و روزی که راهبرد امریکا در افغانستان خیلی امر تازه پنداشته می‏شد، گفته بودند که گروه طالبان به پیشنهاد کابل پاسخ مثبت نمی‏دهد و امریکا نیز در برابر ثبات افغانستان صادقانه عمل نمی‏‌کند. کریم خلیلی رییس شورای عالی صلح چندی قبل گفته بود که این شورا خواهان آن نیست که طالبان تسلیم شود، بلکه خواهان مذاکرات صلح عزتمند است. در این میان به خوبی فهمیده می‏‌شود که گروه طالبان هیچ نوع اعتمادی به آنچه ریاست‏ جمهوری در باره جنگ و صلح افغانستان می‏گوید، ندارد. گروه طالبان بار‏ها افغانستان را اشغال شده توسط ایالات متحده امریکا خوانده است و از سویی دیگر، از واشنگتن خواسته با این گروه وارد مذاکره و صلح شود و این طرف یکی از بزرگترین طرف‏های آن‌ها در جنگ افغانستان که امریکا باشد، به گروه طالبان گفته است در موجودیت حکومت کابل درست نیست با ما صلح و مذاکره شود.گروه طالبان وقتی حاضر نمی‏شود که با حکومت کابل وارد صلح و مذاکره شود این تعبیر را دارد که رهبری گروه طالبان امریکا را به عنوان یک طرف می‏دانند نه حکومت افغانستان و از طرفی این مهفوم را افاده می‏کند که چگونگی وضعیت سیاسی افغانستان در دست کاخ سفید است تا دولت‏مردان کابل. در گفتمان صلح با طالبان هرازگاهی در کشور حلقات سیاسی مطرح می‏‌کنند که گروه طالبان تا زمانی که نیرو‏های خارجی به رهبری امریکا در افغانستان باشد، دست از نبرد بر نمی‏دارند.
تناقض‌گویی کابل و واشنگتن در قبال طالبان پس از پیشنهاد رییس ‏جمهور غنی به طالبان در نشست «پروسه کابل» مقامات ارشد امنیتی کابل و واشنگتن اظهارات متناقض داشتند گاه سخن از فشار بالای طالبان و گاه هم آن‌ها را به صلح دعوت می‏کنند.
حکومت افغانستان و متحدان غربی‌اش گفته‌اند که اگر طالبان طرح مذاکره صلح را نپذیرند با حملات سنگین این نیروها مواجه خواهند شد. اخیراً یک عضو ارشد نیرو‏های امریکایی گفته است میزان حملات هوایی بالای مواضع گروه طالبان افزایش خواهد یافت و طالبان خوب بدانند که در میدان نبرد پیروز نخواهد شد.
در فرجام بهتر است که حکومت وحدت ملی از ایالات متحده امریکا بخواهد که با گروه طالبان وارد مذاکرات و صلح شود، زیرا چنانچه که بار‏ها حاضر نشده‏اند کابل را طرف خود در امر مذاکره و صلح قبول کنند. برای طالبان حکومت هیچ گونه مشروعیت و استقلالیت عمل ندارد.
فرامرز دولت آبادی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا