آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

شورای مقاومت ملی برای نجات: جا بجایی مهاجران اخراج شده در مناطق معین نگران کننده است

خبرگزاری دید: شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در اعلامیه‌ای در پیوند به اخراج مهاجران افغانستانی از سوی پاکستان، جابجایی آن‌ها را در مناطق معینی از کشور نگران کننده خوانده است.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در این اعلامیه که که روز یکشنبه(۲۸ عقرب) منتشر کرده، از پیامدهای جابجایی مهاجران اخراج شده از پاکستان در مناطق معین ابراز نگرانی کرده است.

در بخشی از اعلامیه آمده: «شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در ادامۀ موضع‌گیری قبلی، درحالی‌که این تصمیم حکومت پاکستان را خلاف مناسبات حسن هم‎جواری و در تقابل با کنوانسیون ۱۹۵۱ ژنو درمورد حقوق پناهندگان می‌داند، از پیامدهای این تصمیم و در کنار آن برنامۀ جابجایی آنان در مناطق معین به شدت نگران است».

در اعلامیه افزوده شده: «از سوی دیگر جابجایی مهاجران برگشت داده شده در مناطق معین، سیاسی سازی این روند است که امروز و آیندۀ همبستگی مردم افغانستان را برهم می‌زند. فرض را براین بگیریم که در موجودیت تسلط نا مشروع طالبان برای مدتی این‌ جابجایی سیاسی صورت گیرد و ادامه یابد، فردا با تغییر وضعیت افغانستان، آیا این جابجا شده‌گان، شانس دوام اسکان را در این مناطق خواهند داشت؟ واضح است که این روند، زمینه‌های بیشتر نفاق، پراکندگی و از هم جدایی مردم ما را فراهم می‌کند».

این شورا در اعلامیه‌اش تصریح کرده که اگر مهاجران برگشت داده شده شهروند افغانستان هستند، در مناطقی که قبلاً سکونت داشتند بر می‌گردند.

اعلامیه: «اگر مهاجران برگشت داده شده، شهروندان افغانستان باشند، مسلماً  سکونت قبلی آنان نشان می‌دهد که متعلق به بخشی از جغرافیای ما در روستا، شهر و ولایتی اند و باییست دوباره در همان مناطق اصلی شان اسکان داده شوند. اگر برنامه‌یی درکار نیست چگونه طالبان، مهاجران برگشت داده شده را در ولایات مشخص آن‌هم در شمال افغانستان و ساحات معینی از آن ولایات جابجا می‌سازند. مشخص است که این کار به هدف برهم زدن دموگرافی و بافت اجتماعی مناطق معین صورت می‌گیرد و برنامۀ ویرانگری است که آتش آن هیچ کسی به ‌شمول طالبان را در امان نخواهد گذاشت».

شورای مقاومت ملی برای نجات از ملل متحد خواسته که در این روند دخیل شود و اجازه ندهد که پروسه اخراج مهاجران «سیاسی سازی» شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا