آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

از شعارهای شیک تا عملکرد قومی؛ رییس جمهور غنی چه می‌خواهد؟

عملکرد رییس‏ جمهور غنی در این چند سال، این باور را به مردم داده است که وی برای به قدرت رسیدن در افغانستان آجندای قومی دارد و تمام شهروندان نزد او از یک امتیاز برخوردار نیست.


محمد اشرف غنی در شروع حکومت وحدت ملی و در جریان مبارزات انتخاباتی، برای جلب حمایت مردم حرف‏های کلان و درشتی زده بود. رییس ‏جمهور همواره می‏گفت که شهروندان افغانستان حقوق برابر دارند و هیچ شهروند بر شهروند دیگر امیتاز ندارد.
او در سفر سال گذشته‏اش به هرات هم گفته بود تمام مردم افغانستان متعلق به هر قوم و تباری که هستند شهروندان جمهوری اسلامی افغانستان می‏باشند.
این اظهارات رییس ‏جمهور غنی به این معنا است که افغانستان سرزمین یک قوم خاص نیست و بلکه خانه واحد تمامی شهروندان است.
مردم افغانستان عملکرد اشرف غنی را در چهار سال از عمر حکومت وحدت ملی دیده‏اند و هیچ چیز برای شان پوشیده نیست.
در واقع تفاوت کلان میان حرف‏های رییس جمهور غنی و عملکرد‏ش وجود دارد که نشان می‏‌دهد رییس‏ جمهور همچنان دست از «دروغ‌گویی» بر نداشته است.
همین اکنون بسیاری‏‌ها گمان می‏کنند که رییس‌‏جمهور غنی آجندای قومی دارد.
عبدالطیف پدرام نماینده مردم بدخشان در مجلس نمایندگان پیوسته در برابر عملکرد ریاست ‏جمهوری و کمیسیون انتخابات انتقاد‏های تند کرده است.
اخیراً آقای پدرام تصمیم کمیسیون انتخابات را در مورد انتخابات پارلمانی غزنی یک تفکر فاشیستی و شرم‏آور عنوان کرده است. صحبت‏‌های این نماینده مجلس با واکنش تند شماری از نمایندگان دیگر مواجه شد و حتی کار به جایی رسید که تربیون او را در عین صحبت کردن واژگون کردند.
لطیف پدرام در ارتباط به توزیع شناسنامه‏های برقی نیز موقف‏ تند داشت و برخی از نمایندگان مجلس، او را تهدید کرده بودند.
ریاست ‏جمهوری به شکل غیر رسمی به سخنان پدرام پاسخ داد، ولی به جهت‏‌گیری‏‌های نژادپرستانه‏ اسماعیل یون و گلبدین حکمتیار که همواره به مسایل قومی دامن می‏زنند، واکنش نشان نمی‏دهد و سکوت اختیار می‏‌کند.
ارگ نه تنها که موضع‏‌گیری‌‏های حلقه اسماعیل یون و رهبر حزب اسلامی را نکوهش نمی‏‌کند، بلکه رابطه نزدیکی با آن‌ها نیز دارد.
عملکرد رییس‏ جمهور غنی در این چند سال، این باور را به مردم داده است که وی برای به قدرت رسیدن در افغانستان آجندای قومی دارد و تمام شهروندان نزد او از یک امیتاز برخوردار نیست.
سیاست رییس‏ جمهور غنی در ارگ این است که شعار افغانستان شمول بدهد، ولی قومی عمل کند.
در بحث توزیع شناسنامه‏های برقی نیز، ریاست‏ جمهوری قومی دید قومی داشت و توزیع شناسنامه را به یک جنجال کلان قومی مبدل کرد.
ریاست اجرایی و برخی از حلقات سیاسی از ارگ خواستند روند توزیع شناسنامه را متوقف کند، اما رییس‏ جمهور این کار را نکرد.
اقدام کمیسیون انتخابات در ارتباط به چکونگی برگزاری انتخابات پارلمانی در غزنی که بدون شک از ارگ آب می‏خورد، وضعیت را در حد یک تنش قومی پیش برده است.
حاجی محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و معاون دوم ریاست اجرایی حکومت، در مورد انتخابات در غزنی و محاکمه عبدالرازق وحیدی وزیر پیشین مخابرات واکنش نشان داد و خطاب به رییس‏ جمهور گفته است که «نه هزاره‌‏ها مرده‏اند و نه هم غیرت شان از بین رفته است».
آقای محقق تاکید کرده که تحرکات ارگ آغاز رویایی با مردم هزاره است. نمایندگان ولایت غزنی در مجلس نمایندگان نیز همین دیدگاه را دارند که تصمیم کمیسیون قومی است و در برابر این تصمیم ایستاده خواهند شد.
آقای محقق در بخشی از موضع‌گیری‌اش گفته است که رییس ‏جمهور غنی گمان می‏‌کند که هزاره‏‌ها هیچ پناهگاه سیاسی، امینتی، قضایی و حقوق در افغانستان ندارند.
اظهارات رهبر حزب وحدت… زنگ خطر برای آغاز یک درگیری قومی در افغانستان است و از طرف دیگر، خبر می‏دهد که دست ریاست ‏جمهوری رو شده و مردم افغانستان دیگر تحمل خودخواهی‌های آن را ندارند.
اختر سهیل – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا