آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

چرا طالبان فتوای عالمان دینی را جدی نمی‌گیرند

بعید به نظر می‌رسد چنین جنگی با چنین ابعاد گسترده، صرف با فتوای عالمان دین جهان اسلام پایان یابد و گروه طالبان را به صلح ترغیب کند.



در ماه‌های اخیر حکومت افغانستان تلاش کرده است که با استفاده از عالمان دینی، طالبان را به صلح ترغیب کند.
چندی پیش، سازمان همکاری کشورهای اسلامی، اجلاس بزرگی را در شهر‌های جده و مکه برگزار کرد که در پایان آن، بیانیه‌ای هفت ماده‌ای صادر کرد و از طرف‌های درگیر جنگ خواسته شد که هر چه زودتر به جنگ خونین و طولانی افغانستان، پایان دهند.
پیشتر، کنفرانسی با اشتراک بیشتر از دو هزار عالم دین کشور در پایتخت برگزار شد و همچنان نشست سه جانبه‌ای میان علمای دینی افغانستان، پاکستان و اندونیزیا برای پایان جنگ افغانستان نیز تدویر ریافت.
گروه طالبان، اما در پایان اجلاس عربستان سعودی که عالمان ۲۳ کشور اسلامی جنگ افغاستان را حرام توصیف کردند، واکنش نشان داد و گفت که این نشست سناریوی سیاسی ایالات متحده امریکا است و هر جناحی که جنگ این گروه را در افغانستان حرام عنوان کند، کمکی است به اشغال افغانستان توسط امریکایی‌ها.
چنانچه طالبان بارها اعلام کرده است که افغانستان کشور اشغال شده به دست امریکا است.
حکومت افغانستان به این گمان است که موضع‌گیری علمای دینی افغانستان و جهان می‌تواند مشروعیت دینی این گروه را زیر سوال ببرد و در نهایت منزوی شوند و دست از جنگ بردارند.
به نظر می‌رسد که حکومت افغانستان در شناخت طالبان و از ماهیت جنگ آنان تصور نادرست در اختیار دارد.
واضح است که طالبان برای توجیه اعمال شان دست به نصوص دینی می‌زنند و از تبلغیات دینی بهره می‌جویند. در حالی که طالبان اهداف استراتژیک و سیاسی دارند و طبیعی است که برای مشروع جلو دادن جنگ شان، از آموزه‌های دینی استفاده ابرازی می‌کنند.
در واقع می‌توان گفت که طالبان برای دست‌یابی به مقاصد سیاسی از آموزه‌های دینی استفاده سوء می‌کند.
جنگ طالبان در افغانستان از نظر داخلی جنبه قومی و سیاسی دارد و در سطح منطقه و جهان جنبه‌های سیاسی، استخباراتی و اقتصادی.
پس بعید به نظر می‌رسد چنین جنگی با چنین ابعاد گسترده، صرف با فتوای عالمان دین جهان اسلام پایان یابد و گروه طالبان را به صلح ترغیب کند.
گروه طالبان از دیر زمانی است که به خواست عالمان دین و فتوای آنان هیچ‌گونه توجهی ندارد که این موضوع نشان می‌دهد، طالبان در جنگ افغانستان اهداف کلانی دارند و فتوای عالمان دینی، کاری از پیش نخواهد برد.
جنگ چندین ساله افغانستان اگر با فتوای عالمان دینی پایان می‌یافت، نیاز نبود که گروه طالبان وارد مذاکره با ایالات متحده امریکا شود و پیشنهاد حکومت افغانستان را مبنی بر مذاکره و صلح رد کند.
با این وجود، جنگ طالبان در افغانستان ابعاد گسترده دارد و برای پایان این جنگ می‌بایست گام‌های جدی‌تر بر داشته شود.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا