آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

دوری مردم از حکومت؛ فاجعه‌ای که اکنون در شرف انفجار است

دوری مردم از حکومت تبعات خطرناکی دارد. جامعه جهانی نمی‌تواند از حکومتی حمایت کند که استقبال مردم را با خود ندارد. روی همین علت به نظر می‌رسد که جامعه جهانی در انتخابات پیش رو از اشرف غنی حمایت نمی‌کند.


از دلایل شکست حکومت‌ها، یکی دوری مردم از حکومت است. حکومتی که متوجه این مسئله نشده باشد، تلخی شکست را تجربه خواهد کرد. اکنون حکومت وحدت ملی به رهبری محمد اشرف غنی رییس جمهور و داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت، نزد مردم شکست خورده است.
گروه طالبان هم این حکومت را غیر مشروع می‌داند و دوست ندارد با آن داخل گفت‌وگو شود. گزارش رسانه‌ها و اوضاع جاری نشان می‌دهد که مردم چقدر به نهاد حکومت بی‌باور و از آن دور شده‌اند. رهبری حکومت روی اعتمادسازی میان مردم و این نهاد قدرت هیچ کاری نکرد. اگر رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله، حمایت مردم را می‌داشتند، بدون شک اکنون حال و احوال این نبود.
مردم با قبولی خطرات جانی، در انتخابات شرکت کردند و برای شکل‌گیری حکومت رای دادند. غنی و عبدالله، در این چهار سال به راهی رفتند که برای مردم قناعت بخش نبود. مشروعیت حکومت را مردم در انتخابات تعیین می‌کنند. رهبری حکومت فعلی می‌توانست با حمایت مردم یک حکومت سالم و ملی باشد.
نزد مردم ذره‌ای از اعتماد به حکومت وجود ندارد. زمانی که مردم از رییس جمهور شان نفرت داشته باشند، معنایش دوری مردم از نهاد قدرت است. در درون حکومت بحث اکثریت و اقلیت مطرح می‌شود. بلوچ‌های افغانستان مدعی‌اند که حکومت کنونی با این گروه قومی برخورد ناعادلانه دارد. اقوام مختلف حکومت را مال خود نمی‌پندارند. متمرکز شدن قدرت برای مردم هم امر خوشایند نیست. قدرت باید تقسیم شود تا تمام نیرو ها خود را شریک حکومت تعریف کنند و راضی باشند. تجربه روشن ساخته گروه طالبان چقدر توانست از دوری مردم از حکومت استفاده کند.
چون فاصله میان مردم و حکومت زیاد است، مخالفان مسلح دولت سرباز گیری می‌کند. به هر صورت انتخابات بهار آینده فرصتی است تا اتفاقات حکومت فعلی تکرار نشود و حکومتی روی پا شود که مردم در کنار آن آرامش خاطر داشته باشند. پس از هر حمله تروریستی، انگشت جامعه به سمت حکومت و نهادهای امنیتی آن است. پای روسا و مقامات ارشد حکومت از دید مردم در حملات تروریستی دخیل است.‌
گاهی پیش می‌آید، یک حمله تروریستی را نه گروه داعش به دوش می‌گیرد و نه گروه طالبان. در این میان حکومت حیران می‌ماند که به مردم چه بگوید. حمله خونین اخیر‌که در آن بیش از صد عالم دین در کابل کشته و زخمی شد، مسئولیت آن را داعش و طالب به گردن نگرفت.
دوری مردم از حکومت تبعات خطرناکی دارد. جامعه جهانی نمی‌تواند از حکومتی حمایت کند که استقبال مردم را با خود ندارد. روی همین علت به نظر می‌رسد که جامعه جهانی در انتخابات پیش رو از اشرف غنی حمایت نمی‌کند.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا