آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانبرگزیدهتحلیلزندگیفرهنگ عامهمدیریت فرهنگیمطالب معلوماتیمنطقه

آن روز که با تو می‌رود نوروز است

خبرگزاری دید: برای ما ساکنان منطقه نوروز، هر روزی که با یکدیگر در همگرائی و همکاری بگذرانیم نوروز و روزی نو است. نوروز راهنمائی برای تقویت همسایگی، دوستی و برادری مردمان سرزمین‌های نوروزی است. به قول سعدی شیرازی “آن روز که با تو می رود نوروز است.”

سنت های رایج مربوط به نوروز در میان مردم کشورهای مختلفی که نوروز را گرامی می دارند  به یکدیگر نزدیک و شبیه است. این جشن نماد پرستش خالق یکتا، آفریننده طبیعت، احترام به نعمتهای الهی، شکرگزاری و نیایش، توجه به شادی و نشاط، علاقه به تغییر و تحول، تعظیم خانواده، احترام به کودکان، تکریم بزرگان ، فرصتی برای تفکر، توجه به پاکی محیط زندگی و تکریم محیط زیست است.

 نوروز سنتی با ظرفیت ایجاد همدلی و همگرائی بین اقوام و ملل گوناگون است. این جشن دیرینه دارای چنان ویژگی‌هائی است که احتمالا از چهار هزار سال قبل تا به امروز توجه هویت های گوناگون مشترک در پدیده نوروز را به خود جلب کرده است.

در تاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۹ – ۸ میزان ۱۳۸۸ سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) نوروز را به عنوان میراث جهانی به ثبت رساند. مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ ۴ حوت ۱۳۸۸ برابر با ۲۳ فوریه ۲۰۱۰ روز ۲۱ مارچ را به عنوان روز جهانی عید نوروز به رسمیت شناخت و با تصویب قطعنامه ای، روز ۲۱ مارچ برابر با اول حمل را “روز جهانی نوروز” نام گذاری کرد.

 از آن زمان نوروز مجددا به عاملی برای همگرائی مردمان کشورهایی که ساکنان آن نوروز را جشن می‌گیرند درآمد و برنامه‌های مشترکی برای بزرگداشت آن برگزار شد.

 بر اساس برآورد سازمان ملل این جشن از سوی بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در افغانستان، ایران، تاجیکستان، ازبیکستان، آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکیه، پاکستان، هند و جمعیت‌هایی در حدود ۲۵ کشور جشن گرفته می‌شود. 

نوروز می‌تواند بسیاری از ظرفیت‌های همجواری را در مسیر شکوفائی قرار دهد. موجب تقویت مناسبات سیاسی، اقتصادی  فرهنگی مردمانی شود که به آن احترام می‌گذارند و آن را گرامی می‌دارند.

 جشن نوروز می‌تواند روح همسایگی را در بین کشورهای ما که مرزهای مشترک فرهنگی داریم، تقویت نماید و مبنائی برای تحکیم مناسبات ما با یکدیگر باشد. بر این اساس کشورهائی که نوروز را جشن می‌گیرند می‌توانند از سیاست نوروزی برای کاهش تنش‌ها و تحکیم مناسبات فی‌مابین و تقویت سیاست خارجی خود بهره بگیرند.

تجربه ما نشان می دهد سیاست خارجی از مرزها و کشورهای همجوار آغاز می‌شود و اگر ما در منطقه خود موفق به تقویت همگرائی و همکاری شویم، گام بلندی در موفقیت سیاست خارجی خود برداشته و چشم انداز امیدوار کننده ای از سعادت ملت هایمان را ترسیم کرده ایم.

 نوروز فرصت های بسیاری را پیش روی ما قرار می دهد که تاکنون از آنها استفاده نکرده ایم. برگزاری نشست‌های منظم نوروزی در سطح سران و مقامات عالی رتبه، اجرای جشنواره‌های فرهنگی، هنری، ورزشی سنتی و تلاش برای بهبود مناسبات مردم، نخبگان و هنرمندان کشورهای نوروزی و معرفی مشترک پیوندهای همه جانبه ما در سطح جهان و سازمان‌های بین المللی نمونه‌هائی از این فرصت هاست.

برای ما ساکنان منطقه نوروز، هر روزی که با یکدیگر در همگرائی و همکاری بگذرانیم نوروز و روزی نو است. نوروز راهنمائی برای تقویت همسایگی، دوستی و برادری مردمان سرزمینهای نوروزی است. به قول سعدی شیرازی “آن روز که با تو می رود نوروز است.”

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا