آخرین اخباراسلایدشوجهان

نام‌های اشخاص تاثیرگذار بر ترامپ در مورد «قدس» افشا شد

گزارش‌های تازه در شبکه‌های خبری نام اشخاصی را که بر تصمیم ترامپ در مورد قدس تاثیرگذار بودند، افشا کرده است.
هفته پیش دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا شهر قدس را پایتخت اسراییل خواند و دستور انتقال سفارت امریکا را به آن شهر امضا کرد.
به نقل از یورونیوز، این تصمیم ترامپ در واقع پاسخ مثبت او در مقابل حامیان مالی و پشتیبانان ثروتمند کارزار انتخاباتی است. موضوع قدس و مناقشه اسراییل و فلسطین از نظر ترامپ همیشه یک مسئله سیاسی بود تا دیپلماسی.
یورونیوز نوشته است، این تغییر در سیاست خارجی امریکا بدون توجه به هشدارهای رکس تیلرسون وزیر امور خارجه، جیمز ماتیس وزیر دفاع و مایک پمپئو رییس سازمان «سیا» صورت گرفته است و تنها افرادی که ترامپ را تشویق به اتخاذ این تصمیم کرده‌اند، مایک پنس معاون او و «شلدون ادلسون» میلیاردر مشهور یهود و از متحدان قدرتمند او بوده‌اند.
نوشته ادامه داده است: هم پنس و هم ادلسون بارها بر اهمیت انتقال سفارتخانه آمریکا به قدس، برای احزاب راست حکومت اسراییل تاکید کرده‌اند.
از سویی‌هم، یک مقام ارشد در کاخ سفید در گفت‌وگو با واشنگتن‌پُست تایید کرد که این تصمیم نه با نگاه به روند صلح (سازش خاورمیانه)، بلکه با توجه به وعده‌های انتخاباتی ترامپ گرفته شده است.
هرچند ترامپ در کارزار انتخاباتی خویش اعلام کرد که نیازی به حامی مالی ندارد، ولی گزارش‌ها می‌رساند که او از شلدون ادلسون کمک دریافت کرده است.
ادلسون میلیاردر مشهور یهودی-امریکایی که صاحب هوتل‌ها، رسانه‌ها و کازینوهای مشهوری در جهان است، از حامیان اصلی حزب «لیکود»( حزب حاکم اسراییل) و همچنین جمهوری‌خواهان امریکا محسوب می‌شود.
گفته می‌شود، ترامپ در مارچ ۲۰۱۶ هنگامی که در صدد جمع‌آوری رای برای انتخاب شدن به عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه امریکا بود، به کمیته روابط عمومی امریکا و اسراییل که یکی از قدرتمندترین گروه‌های لابی‌گری برای اسراییلی‌ها در ایالات متحده امریکا محسوب می‌شود، اعلام کرد: «ما سفارت امریکا را به قدس، پایتخت همیشگی یهودیان منتقل خواهیم کرد.»
یورونیوز در ادامه گزارش نوشته است: این سخنان ترامپ باعث شد که ادلسون متقاعد شده و ۲۰ میلیون دالر به کمیته عملیات سیاسی که حامی ترامپ در مبارزات انتخاباتیش بود و یک میلیون و ۵۰۰ هزار دالر دیگر نیز به کمیته‌ای که کنوانسیون جمهوری‌خواهان را سازمان‌دهی می‌کرد، اهدا کند.
ترامپ در جریان اعلام رسمی تصمیم خود درباره قدس، بارها تکرار کرد که به این ترتیب به وعده انتخاباتی خود عمل کرده است که در واقع همین اعلام به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسراییل بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا