آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانحقوق بشرزنانسیاستصلح

کمپینی از چهره‌های تأثیرگذار درحمایت از زنان کشور راه اندازی شد

خبرگزاری دید: گروهی از هنرمندان، فعالان حقوق بشر و خبرنگاران از کشورهای مختلف به شمول افغانستان، کمپینی را برای اعلام حمایت از زنان افغانستان راه‌اندازی کردند.

به نقل از العربیه؛ مصوّر بیگانه یکی از بنیان‌گذاران این کمپین گفت: «این برنامه چهره‌های مطرح را از تمام بخش‌ها گرد‌هم آورده تا حمایت خود را از زنان افغانستان نشان دهند.»

به گفته وی، هدف از راه‌اندازی این برنامه «استفاده از نفوذ جمعی چهره‌های تاثیرگذار برای جلب توجه جهانیان به وضعیت زنان افغانستان است.»

بیگانه گفت: «در این برنامه سلبرتی‌ها، خبرنگاران و خواننده‌های بین‌المللی برای حمایت از حقوق زنان افغانستان تلاش می‌کنند. حتی دخترانی از داخل افغانستان هستند که از طریق نقاشی و موسیقی می‌خواهند مبارزه‌شان برای زنان و دختران را نشان دهند.

وی می افزاید: این برنامه با حمایت نهادهای بین‌المللی مانند «قدرت جهانی دختران» girl power global  و«انجمن زنان برای افغانستان»  women forum for Afghanistan راه اندازی شده است.

این نخبگان سیاسی، رسانه‌ای و هنری همچنان نامه‌ای سرگشاده را در حمایت از زنان افغانستان نوشته و امضا کرده اند.

بیگانه با اشاره به این نامه و حرکتی که این نخبگان در تصاویر انجام دادند، گفت: «ما این نامه را برای سازمان ملل، دولت‌ها، یا جامعه جهانی نمی‌نویسیم، ما این نامه را برای تاریخ می‌نویسیم تا همه بدانند در این وضعیت اَسفبار سکوت نه‌کرده‌ایم. ما برای ایجاد یک رَوند اجتماعی بزرگ متحد می‌شویم. دستان بسته مُتقاطع ما نشانه نماد نه گفتن، به هر بی‌عدالتی است.»

طا-لبان پس از خروج نیروهای غربی و تسلط یافتن خود بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱، محدودیت‌های زیادی را علیه زنان و دختران وضع کرد. این گروه دختران را از آموزش و زنان را از کار کردن در ادارات دولتی، شرکت‌های خصوصی و حتی نهادهای کمک‌رسانی منع نمود.

قابل ذکر است که اخیرا «گروه اتحاد ملی افغانستان» که متشکل از زنان معترض است با نشر بیانیه‌ای، خواستار عدم تعامل جامعه جهانی با گروه حاکم شدند.

گروه اتحاد ملی افغانستان در بیانیه‌ای نوشته است که اشتراک کنندگان نشست سازمان ملل درباره افغانستان که قرار است در دوحه پایتخت قطر برگزار شود، باید طا-لبان را به‌‌دلیل عملکردشان در برابر زنان و دختران پاسخگو کنند.

گفتنی است که سازمان دید‌بان حقوق بشر نیز اخیرا در گزارشی اعلام کرد که حکومت سرپرست حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران را به طور گسترده‌ای در افغانستان نقض می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا