آخرین اخبارافغانستانسیاست

امرالله صالح پاکستان را متهم به چاپ مخفیانه پول افغانی کرد

خبرگزاری دید: معاون اول دولت سرنگون‌شده اشرف‌غنی می‌گوید که گزارش‌های تایید ناشده از چاپ مخفیانه پول افغانی توسط پاکستان برای دولت طا-لبان، از دلایل عمده کاهش ارزش افغانی در بازار ارز به ویژه در برابر دالر امریکایی است.

آقای صالح این سخنان را امروز دوشنبه( ۲۴ عقرب) در توییترش نوشته و افزوده که پاکستان به صورت مخفیانه و غیرقانونی پول افغانی را چاپ کرده و آن را در اختیار طا-لبان قرار می‌دهد.
او افزوده ‌است: «اگر این کار صورت گیرد در کم‌ترین فرصت افغانی به یک کاغذ بی‌ارزش تبدیل خواهد گردید. بعید نیست این جنایت صورت گیرد».
این در حالی است که در دو روز اخیر، ارزش افغانی در برابر ارزهای خارجی از جمله دالر امریکایی به شدت سقوط کرده‌ است. روز گذشته یک دالر امریکایی تا ۹۵ افغانی به فروش رسید و امروز تا ۹۳٫۵۰ افغانی رسیده‌ است. پیش از سقوط افغانستان به دست طا-لبان یک دالر در بدل حدود ۸۰ افغانی به فروش می‌رسید.
با کاهش ارزش افغانی، قیمت مواد اولیه نیز در بازارهای افغانستان افزایش یافته، موضوعی که طا-لبان می‌گویند به آنان ارتباطی ندارد. وزیر تجارت طا-لبان روز گذشته گفت که افزایش نرخ مواد اولیه به «امارت اسلامی» ارتباط ندارد و عوامل منطقه‌ای و جهانی دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا