آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

شهروندان: ترور گردشگران در بامیان مردم را هراسان ساخته است

خبرگزاری دید: چند روز پس از ترور گردشگران خارجی در بامیان، شماری از باشندگان این ولایت می‌گویند که اکنون فضای ترس و وحشت بر مردم حاکم شده است.

روز‌ جمعه (۲۸ ثور) در جاده نو بازار بامیان چند فرد مسلح بر موتر حامل گردشگران خارجی حمله کردند که در نتیجه سه گردشگر اسپانیایی و یک مترجم شان کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند.

ولایت بامیان در‌ بیش از ۲۰ سال گذشته یکی از امن‌ترین ولایات افغانستان بود اما ترور گردشگران تاثیرات مخرب بر صنعت گردشگری در این ولایت خواهد گذاشت.

محمد رضا فرهمند باشنده ولایت بامیان به خبرگزاری دید می‌گوید‌ که ترور گردشگران خارجی زنگ‌خطر‌ تروریزم است که می‌خواهد از این رهگذر صنعت گردشگری را در بامیان کم‌رنگ‌ کند؛ زیرا بامیان یکی از ولایات باستانی با جاذبه‌های زیاد طبیعی در کشور است و سالانه هزاران گردشگر خارجی را به خود جذب می‌کند.

وی افزود که یکی از پیامدهای دیگر این رویداد این است که دیگر کشورها نیز از شهروندان شان بخواهند به افغانستان سفر نکنند، همان طور‌ که بعد از این رویداد وزارت خارجه روسیه از شهروندانش خواسته بود تا از سفر به افغانستان خودداری کنند.

در اعلامیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «در شرایط کنونی وضعیت امنیتی بسیار دشوار در افغانستان وجود دارد، وزارت خارجه روسیه توصیه می‌کند که شهروندان روسیه از سفر به این کشور برای مقاصد شخصی، از جمله گردش‌گری خودداری کنند».

عبدالجبار سیرت استاد دانشگاه به خبرگزاری دید می‌گوید که این رویداد تروریستی بیشتر از همه مردم بیچاره بامیان را صدمه می‌زند، چرا که زندگی بخشی از مردم متکی به حضور همین گردشگران است، صنایع دستی، لبنیات و غذاهای محلی شان را همین گردشگران خریداری می‌کنند.

وی می‌گوید: هدف از این حمله تنها کشتن چند خارجی نبود، وگرنه این چند نفر در هر جای در دسترس بودند، ولی در واقع هدف از این حمله ناامن نشان دادن بامیان است و این شاید آخرین حمله هم‌نباشد و در آینده شاهد موج دیگری از این حملات باشیم.

در همین رابطه، وزارت داخله سرپرست گفته است که بررسی‌ها از هفت مظنونی که در پیوند به حمله بر گردشگران در بامیان بازداشت شدند، هم‌چنان ادامه دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا