آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثتحلیلجنگجهانمنطقه

طا-لبان عامل روحیه‌بخش دا/عش – کشتار استراتژیک شیعیان افغانستان افزایش می‌یابد

نویسنده: حفیظ الله رجبی

خبرگزاری دید: دا/عش شاخه خراسان که بیشترین پایگاهایش در افغانستان وجود دارد با استفاده از هرج و مرج پیش آمده پس از تسلط دوباره طا-لبان بر افغانستان توانسته است به صورت گسترده در افغانستان و حتی پاکستان عضو گیری کند. براساس اعلام رسانه ها و مستندات موجود دا/عش با استفاده از  منابع مالی و  تبلیغی خود توانسته تعداد زیادی از نظامیان پیشین افغان را جذب کند و حملات خود علیه شیعیان افغانستان و حتی شیعیان در کشورهای دیگر از جمله ایران را افزایش دهد.

دا/عش شاخه خراسان مسئولیت حمله دوشنبه شب هفته جاری به مسجد صاحب الزمان(ع) در شهرک محمدی ولسوالی گذره هرات را برعهده گرفت.
این گروه روز گذشته سه شنبه یازدهم ثور در کانال تلگرامی خود اعلام کرد یکی از جنگجویانش با سلاح خودکار به یک مسجد شیعیان در ولایت هرات افغانستان حمله کرده است. 
براساس اعلام منابع طا-لبان در حمله مهاجم ناشناس با کلاشینکف به مسجد امام زمان در ولسوالی گذره،  شش نمازگزار از جمله ملا امام مسجد و یک زن و کودک کشته شدند.
فرد مهاجم بلافاصله پس از حمله از صحنه گریخت و طا-لبان اعلام کردند تحقیقات و تلاش ها برای دستگیری فرد حمله کننده ادامه دارد.
مقامات طا-لبان در حالی از آغاز تلاش ها برای دستگیری عامل این حمله خبر می دهند که رسانه “دیپلمات” در مطلبی، خود طا-لبان را عامل اصلی حملات مرگبار به شیعیان در افغانستان می داند.
این رسانه در مطلبی منتشر شده در سی ام اپریل(یازدهم ثور) می نویسد با تسلط دوباره طا-لبان بر افغانستان، دا/عش شاخه خراسان روحیه مضاعفی پیدا کرد و یک استراتژِی منطقه ای و بین المللی تازه ای برای انجام حملات تروریستی خود ترسیم نمود.
در استراتژی منطقه ای تازه دا/عش شاخه خراسان، شیعیان افغانستان یک هدف عمده به حساب می آید و حمله اخیر این گروه به مسجد صاحب الزمان در ولسوالی گذره هرات در همین راستا قابل توجیه است. 
نویسنده مطلب می افزاید پس از تسلط دوباره طا-لبان بر افغانستان در آگوست سال ۲۰۲۱ میلادی، دا/عش شاخه خراسان در انجام حملات تروریستی و محتوای تبلیغاتی خود یک استراتژِی تازه منطقه ای و بین المللی را ترسیم نموده است.
براساس این استراتژی منطقه ای و بین المللی تازه، عملیات های تروریستی این گروه در داخل افغانستان که عمدتا شیعیان را هدف قرار می دهد، افزایش یافته است.
از سویی هم به باور نویسنده دا/عش شاخه خراسان در استراتژی تازه خود حملات به دیپلمات ها و اتباع خارجی در افغانستان و اهداف مد نظر در بیرون از افغانستان را نیز افزایش داده است. استراتژی منطقه ای دا/عش شاخه خراسان عمدتا بر آسیای مرکزی و جنوب آسیا متمرکز شده است.
حمله تروریستی اخیر در مسکو که در آن صدها فرد ملکی کشته و زخمی شدند نیز در همین راستا قابل توجیه است.
حملات تروریستی چندی پیش در شهرهای شیراز و کرمان ایران که دا/عش مسئولیت آنها را برعهده گرفت نیز در راستای استراتژِی منطقه ای دا/عش شاخه خراسان انجام شد.
در استراتژِی بین المللی دا/عش شاخه خراسان اما گسترش به سمت غرب و افزایش عملیات های تروریستی در ترکیه و اروپا گنجانده شده است.
به پیش بینی مطلب، در ماه ها و شاید سال های آینده نگرانی های امنیتی در “اوراسیا” و “غرب” به صورت عمده ای افزایش می یابد که عامل اصلی این افزایش داعش شاخه خراسان می باشد.


طا-لبان شریک دزد و رفیق قافله
دا/عش شاخه خراسان که بیشترین پایگاهایش در افغانستان وجود دارد با استفاده از هرج و مرج پیش آمده پس از تسلط دوباره طا-لبان بر افغانستان توانسته است به صورت گسترده در افغانستان و حتی پاکستان عضو گیری کند. براساس اعلام رسانه ها و مستندات موجود دا/عش با استفاده از  منابع مالی و  تبلیغی خود توانسته تعداد زیادی از نظامیان پیشین افغان را جذب کند و حملات خود علیه شیعیان افغانستان و حتی شیعیان در کشورهای دیگر از جمله ایران را افزایش دهد.
براساس اطلاعات جمع آوری شده از سوی برخی رسانه های خارجی، تا بیست مارچ ۲۰۲۳ دا/عش شاخه خراسان در بیست و دو حمله تروریستی در نه کشور مختلف دست داشته است. این در حالی ست که در سال ۲۰۲۲ دا/عش تنها هشت حمله تروریستی در کشورهای مختلف انجام داده بود.
از سویی هم با فرار گسترده جوانان از افغانستان پس از تسلط دوباره طا-لبان به کشورهای مختلف از جمله ترکیه بستر مناسبی برای جذب دا/عش شاخه خراسان فراهم شده است. شبکه تبلیغی دا/عش به زبان پشتو برنامه دارد و بدین وسیله توانسته در ترکیه از میان جوانان افغان نیروهای زیادی را جذب نماید.
در چنین شرایطی بیهوده نیست اگر بگوییم طا-لبان با تسلط دوباره خود بر افغانستان نه تنها خون تازه ای در رگ های گروه های تروریستی در افغانستان و منطقه تزریق کردند که خود نیز از درون اسیر اندیشه تروریستی و نیروهای بالقوه تروریستی هستند.

بخش کلانی از سمت های عمده کنونی در افغانستان که اهمیت امنیتی فوق العاده ای دارند در دست رهبران شاخه حقانی ست. شاخه حقانی که بیشتر نیروهایش در مدارس دینی پاکستان درس خوانده اند، شیعه را کافر می پندارند و بسیار طبیعی ست که در یک زد و بند پنهانی و به دور از چشم همه حتی با داعش شاخه خراسان در کشتن شیعیان معامله کنند.

به هر صورت، چالش های امنیتی و حملات تروریستی دا/عش شاخه خراسان اگرچه امروز به صورت مرگباری دامن شیعیان افغانستان را گرفته اما در صورت عدم توجه کافی از سوی کشورهای منطقه و جهان دیری نخواهد گذشت که سراسر اروپا و آسیای مرکزی و جنوب آسیا و دیگر مناطق جهان را در خود غرق کند.
طا-لبان به عنوان گروه حاکم بر افغانستان از درون دچار دو دستگی عمده و چند دستگی خرد دیگر می باشد و به نظر نمی رسد برای دفاع از شیعیان افغانستان در برابر حملات دا/عش شاخه خراسان توان و اراده کافی را داشته باشد. پیش بینی می شود در ماه ها و سال های آینده و براساس استراتژی منطقه ای تازه داعش، کشتار شیعیان افغانستان به صورت عمده و کشتار شیعیان در دیگر کشورهای با جمعیت عمده شیعه افزایش یابد.
دا/عش شاخه خراسان امروز به یک تهدید بین المللی تبدیل شده است و نیازمند اقدام مشترک منطقه ای و بین المللی ست. داعشی که قسم خورده به خون شیعیان است از خون پیروان دیگر ادیان نیز نخواهد گذشت. دا/عش امروز با این تصور که طا-لبان در جهادشان علیه کفار و علیه امریکا و متحدانش در افغانستان پیروز شده اند، سودای حکومت جهانی در سر دارند. شیعیان افغانستان قربانی اولیه دا/عش است و این بدین معان نیست که شیعیان در دیگر کشورها و حتی اتباع کشورهای اروپایی از شر دا/عش شاخه خراسان در امان خواهند ماند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا