آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهایرانگزارشمنطقه

مسئولان شرکت‌های ایرانی :ما آماده سرمایه‌گذاری در افغانستان هستیم


خبرگزاری دید: مسئولان شرکت‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران در کابل در گفت‌وگو با خبرگزاری دید، می‌گویند که شرایط سرمایه‌گذاری در افغانستان فراهم است و ما آماده هستیم تا در این کشور سرمایه‌گذاری کنیم. آنان ، شرایط افغانستان را برای سرمایه‌گذاری و فعالیت شرکت‌های ایرانی مناسب دانسته و می‌گویند که سرمایه‌گذاران و شرکت‌های ایرانی آماده سرمایه‌گذاری و انتقال تجربیات شان در زمینه‌های مختلف به افغانستان هستند.


این شرکت‌ها در نمایشگاه هفت روزه هفته صنعت در‌کابل شرکت کرده بودند و تولیدات شان را به‌نمایش گذاشتند. آنها به این باور هستند که ایران و افغانستان همواره در مسایل تجارت و اقتصاد و ترانزیت و سرمایه‌گذاری هم‌سو بوده است و در شرایط کنونی نیز شرکت‌های ایرانی آماده سرمایه‌گذاری در افغانستان‌ است.
خانم الهام فتحی، مدیر فروش شرکت “صنایع روشنایی حسام صنعت شرق” ایران در افغانستان‌ و تاجیکستان گفت: این شرکت در‌ زمینه صنایع و وسایل،‌چراغ‌های پارکی ترافیکی، دیزاین شهری و پایه‌های برج نوری فعالیت دارد.
 خانم فتحی افزود که این شرکت ایرانی محصولات خود را به کشورهای مختلف مثل افغانستان، امارات، قطر عمان، کویت، عراق آذربایجان، ترکمنستان، ازبیکستان و تاجیکستان صادر می‌کند. 
وی افزود که شرکت‌صنایع روشنایی حسام صنعت شرق پروژه‌های مختلف را در ولایات کابل،‌ قندهار و بلخ تطبیق کرده است و همچنان مسئولان این شرکت آماده همکاری و سرمایه‌گذاری در افغانستان است.
خانم فتحی افزود: مردم در ولایاتی که پروژه‌های این شرکت تطبیق شده است راضی هستن  و قرار است پروژه‌های را در نقاط‌دیگر افغانستان راه‌اندازی کند.
وی حمایت امارت اسلامی از تولید داخلی افغانستان را به سود شهروندان این کشور دانسته و می افزاید که افغانستان در عرصه تولید نیازمندی شهروندان خود رو به پیشرفت است.  
از سوی هم محمد سنگچولی، نماینده شرکت نیان الکترونیک ایران گفت که شرکت آنان آماده همکاری با حکومت و بخش خصوصی افغانستان در رابطه به انتقال تجربیات در مباحث الکترونیکی است. 
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که به تازه‌گی‌وزارت صنعت و تجارت حکومت سرپرست از‌ تفاهم نامه همکاری‌میان اتاق صنایع و معادن امارت اسلامی و سازمان مهندسی معادن ایران خبر داده است.
حمید زیدآبادی، نماینده شرکت “آتشکاری دایا اطلس جنوب‌شرق”  هدف از اشتراک این شرکت ایرانی را در نمایشگاه هفته صنعت در کابل انتقال تخصص و تجربیات این شرکت به افغانستان عنوان کرده و افزود که شرکت ما در زمینه حفاری معادن، راه سازی و تونل سازی آماده همکاری با حکومت افغانستان است.  
آقای زید آبادی افزود که شرکت‌های ایرانی می‌توانند مواد اولیه ضرورت برای حفاری معادن را به افغانستان منتقل کنند تا به صورت تخصصی معادن افغانستان استخراج شود. 
وی همچنان گفت‌که تاجران،‌معدن کاران و شرکت‌هایی که در عرصه معادن کار‌ می‌کنند علاقه مند سرمایه‌گذاری در افغانستان‌ است تا معادن افغانستان به صورت درست و تخصصی استخراج شود.
گفتنی است که عبدالسلام حنفی معاون اداری ریاست الوزرا طالبان گفته بود که اولویت ما روی استخراج معادن است. بعد از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان برخی معاون در  ولایات مختلف استخراج شده است و کار‌روی آن جریان دارد. معدن مس و طلا در ولایت بامیان ولسوالی یکاولنگ‌ نمبر یک نیز از سوی یک شرکت قندهاری‌ استخراج و مواد خام آن به چین صادر می‌شود. روزانه صدها موتر باربری از‌مواد اولیه این معدن به کابل می‌رود و بعد از آن به قندهار و سرانجام به چین صادر می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا