آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهحکومت

آغاز کار ساختمان سازی در پروژه بزرگ کابل جدید

خبرگزاری دید: وزارت شهرسازی و مسکن طالبان گفته است که در حال حاضر کار روی بخش دوم فاز نخست پروژه کابل جدید در ده سبز جریان دارد و ۲۵ درصد پیش رفته است.

مسئولان قراردادی پروژه کابل جدید می گویند: در فاز نخست پروژه کابل جدید برای حدود ۶۰۰ نفر زمینه کار فراهم شده است.

کمال افغان سخن‌گوی وزارت شهرسازی و مسکن گفته است که هزینه ساخت فاز نخست این پروژه شش‌ونیم میلیارد دالر تخمین زده شده است.

به گفته آقای افغان، تا اکنون سرمایه‌ گذارانی از ترکیه، قطر، امارات متحده‌ی عربی و ایران برای ساخت‌وساز این پروژه بزرگ علاقه‌مندی نشان داده‌اند.

وی افزود : « در حال حاضر در فاز اول بخش بی(دوم) کار جریان دارد و کارهای عملی این پروژه ۲۵ درصد از سوی یک شرکت خصوصی پیش رفته است و هر روز مسولین وزارت ما می‌روند و از کارها نظارت می‌کنند تا کارهای بنیادی بر اساس پلان پیش برود.»

وزارت شهرسازی و مسکن، پروژه کابل جدید را از پروژه‌های بزرگ در کشور عنوان کرده و عملی‌سازی آن را از اولویت‌های کاری حکومت طالبان دانسته است.

پروژه کابل جدید با مساحت ۷۴۰ کیلومترمربع در شمال کابل، ظرفیت گنجایش ۳ میلیون نفر را دارد.

برخی از کارگران در پروژه‌ی کابل جدید از فراهم شدن زمینه کار خرسند هستند و گفته‌اند که روی دست گرفتن پروژه‌های کارآفرین در هر نقطه‌ی کشور می‌تواند بر اقتصاد کشور اثر مثبت بگذارد.

بر بیناد اطلاعات وزارت شهرسازی و مسکن، پروژه کابل جدید یک‌ونیم برابر بزرگ‌تر از شهر کابل کنونی است و طرح ساخت این پروژه در زمان ریاست جهموری حامد کرزی با هم‌کاری یک شرکت جاپانی طراحی شده و ساحات ده سبز، کلکان، شکردره، قره باغ، استالف و بخشی از ولسوالی بگرام را شامل می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا