آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

آقای غنی کمی واقع‌بینانه صحبت کن، می‌توانی پاکستان را نابود کنی؟

حکومتی که با حمایت نیرو‌های ناتو نتوانست این گروه را در میدان نبرد شکست دهد، حالا چطور می‌تواند حامیان این گروه را نابود کند که یکی از آنان پاکستان است.

محمد اشرف غنی در صدمین سالروز استقلال افغانستان در قصر دارالامان گفت که نیرو‌های امنیتی و دفاعی کشور افزون بر نابودی گروه طالبان و گروه داعش، حامیان آنان را نیز از بین‌می‌برند. قرار بود که صدمین سالروز استقلال کشور به گونه گسترده تجلیل و جشن گرفته شود. حمله خونین اخیر در غرب کابل ریاست جمهوری را ناگزیر ساخت که از خیر تجلیل گسترده جشن بگذرد. قرار بود هزینه گزافی مصرف این جنش شود.
نابودی داعش و طالب که هر روز از مردم قربانی می‌گیرد، یک امر نیک و قابل دفاع است. خدا آقای غنی و نیرو‌های امنیتی و دفاعی کشور را قوت دهد که در این امر موفق شوند. داعشی که در تازه‌ترین مورد جان صد‌ها تن را در یک محفل عروسی در کابل گرفت و این شهر را برای بار دیگر به سوگ نشاند. مسئولیت این حمله خونین را داعش پذیرفت. اکنون حرف حسابی این است که ایراد این گونه سخنان از جانب آقای غنی واقع‌بینانه نیست. شهروندان افغانستان هم متوجه این موضوع شده‌اند. این طور نیست که در ایام مبارزات انتخاباتی قرار داریم و ایشان لازم است که برای جلب حمایت مردم این گونه وعده‌ها دهد. آقای غنی در پنج سال گذشته پس از هر حمله انتحاری و انفجاری از این حرف‌ها زیاد زده است. طالب و داعش را تا دل تان بخواهد تهدید کرده است.
اخیراً، کتاب« دمکراسی‌ها چگونه می‌میرند» را خوانده‌ام. این کتاب توسط اسیتون لویستکی و دانیل زیبلات نوشته شده است. در فصلی از این کتاب به شعار‌های انتخاباتی دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا در انتخابات ریاست جمهوری دور گذشته این کشور پرداخته شده و همین طور به عملکرد او در این چند سال. در این کتاب آمده است که بسیاری‌ از شعار‌های انتخاباتی ترامپ غیر واقع‌بینانه بوده و زمینه محقق شدن آن وجود نداشته. همچنان عملکرد رییس جمهور امریکا پس از پیروزی در انتخابات هم بررسی شده است. اسیتون لویستکی و دانیل زیبلات نوشته‌اند که همین اکنون هم دونالد ترامپ به مردم امریکا بیشترین دروغ را می‌گوید. رسانه‌های امریکایی پیوسته گزارش می‌کنند که ترامپ در فلان هفته بیش از ده‌ها دروغ و وعده‌های غیر عملی داده است. از این رهگذر شباهت‌هایی میان آقای غنی و ترامپ وجود دارد. یک نفر از رییس جمهور غنی بپرسد که شما به کدام وعده‌ها و شعار‌های تان عمل کرده‌اید.
در کتاب دمکراسی‌ها چگونه می‌میرند ظهور شخصیت‌هایی چون ترامپ را خطری برای دمکراسی معرفی کرده‌اند. از سنبله سال گذشته که روند مذاکرات با طالبان در غیاب حکومت آغاز شد، پیوسته این نگرانی وجود داشت- دارد که حتا اگر طالبان صلح هم کنند، خطر بعدی برای افغانستان گروه داعش است. زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان، باری گفت که ممکن جنگ بعدی در افغانستان توسط داعش رقم بخورد. مقامات امریکایی‌ در حالی این را اعتراف می‌کنند که در واقعیت امر هم زمینه خطرساز شدن داعش در کشور وجود دارد. داعش در عراق و سوریه شکست خورده است و حتا گزارش‌هایی وجود دارد که این گروه به خاک افغانستان منتقل شده است. داعش در افغانستان جنگ رو در رو ندارد و با حملات انتحاری و انفجاری تهدیدی جدی برای افغانستان محسوب می‌گردد. داعش با راه اندازی حملات انتحاری به مراد خویش رسیده و به قدر کافی در جامعه وحشت آفریده است. آقای غنی فراموش نکند که دیگر سخنان غیر واقع‌بینانه حداقل برای مردم افغانستان بازار و خریدار ندارد. حکومتی که با حمایت نیرو‌های ناتو نتوانست این گروه را در میدان نبرد شکست دهد، حالا چطور می‌تواند حامیان این گروه را نابود کند که یکی از آنان پاکستان است.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا