آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثپاکستانتبصرهتحلیلجهاندسته بندی نشدهمنطقه

آمریکا به‌دنبال ایجاد بی‌اعتمادی میان طا-لبان و کشورهای منطقه است

نویسنده: حفیظ الله رجبی

خبرگزاری دید: در شرایط کنونی نیز امریکا که از اتحاد و همکاری های نزدیک گروه حاکم در افغانستان(طا-لبان) و کشورهای همسایه و منطقه هراس دارد سخت به دنبال برهم زدن امنیت منطقه ای، ایجاد هرج و مرج و جنگ ولو در ابعاد کوچک می باشد. استفاده بدون قید وشرط از حریم هوایی افغانستان بدون شک نه تنها برای طا-لبان که برای کشورهای همسایه افغانستان می تواند تهدیدات امنیتی کلانی در پی داشته باشد. 

آمریکا به دنبال ایجاد بی اعتمادی میان طا-لبان و کشورهای منطقه می باشد

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا، در توضیح دلایل خروج نیروهای این کشور از افغانستان در سال دو هزار و بیست و یک میلادی، اعلام کرد مبارزه با تروریزم در افغانستان به اتمام نرسیده و تنها شکل تغییر خواهد کرد. وی افزود امریکا با استفاده از شیوه های استخباراتی و هواپیماهای بدون سرنشین وضعیت تروریزم در افغانستان را کنترل می کند.
از سویی هم ایالات متحده به تازگی مدعی شده است دا/عش شاخه خراسان در نقاط مرزی افغانستان با پاکستان حضور و فعالیت دارد و واشنگتن برای نابودی جنگجویان دا/عش در این مناطق به کار خود ادامه می دهد. با نگاهی ساده به اظهارات اخیر مقامات امریکایی به روشنی می توان دریافت مناطق مرزی افغانستان و پاکستان محل ایجاد تنش های تازه امریکا خواهد بود و ایالات متحده از این طریق قصد دارد میان طا-لبان و کشورهای منطقه به ویژه پاکستان  بی اعتمادی ایجاد کند.
نیک می دانیم که استراتژی جهانی مبارزه با تروریزمی که پای امریکا و متحدان غربی اش را به افغانستان کشاند در نهایت با شکست مواجه شد و حضور بیست و یک ساله امریکا و ناتو در افغانستان چیزی جز گسترش تروریزم به دنبال نداشت.
در شرایط کنونی نیز امریکا که از اتحاد و همکاری های نزدیک گروه حاکم در افغانستان(طا-لبان) و کشورهای همسایه و منطقه هراس دارد سخت به دنبال برهم زدن امنیت منطقه ای، ایجاد هرج و مرج و جنگ ولو در ابعاد کوچک می باشد. 
امریکا برای نیل به این هدف به راحتی از حریم هوایی افغانستان استفاده می کند و این به هیچ وجه نمی تواند پیامدهای خوبی برای طا-لبان در پی داشته باشد.

استفاده بدون قید وشرط از حریم هوایی افغانستان بدون شک نه تنها برای طا-لبان که برای کشورهای همسایه افغانستان می تواند تهدیدات امنیتی کلانی در پی داشته باشد. 
به هر صورت طا-لبان باید بداند که امریکا با استفاده از سیستم های پیشرفته جاسوسی به خوبی از اوضاع منطقه و از برخی همکاری های شکل گرفته میان گروه حاکم کنونی افغانستان و کشورهای منطقه خبر دارد و از شکل گیری بلوک منطقه ای به شدت هراسان می باشد.

بنابراین طا-لبان برای جلب اطمینان کشورهای منطقه به ویژه در شرایط فعلی که مردم افغانستان به دلیل حوادث طبیعی گسترده به فقر و تنگدستی افتاده اند نباید اجازه دهد از خاک و از حریم هوایی افغانستان علیه کشورهای همسایه و منطقه استفاده شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا