آخرین اخبارافغانستانپاکستانتحلیلسیاست

آیا افغانستان پناهگاه امن برای طا-لبان پاکستانی است؟

مرکز بین‌المللی مطالعات جیمز تاون می‌نویسد که افزایش حملات طا-لبان پاکستانی در این کشور روابط طا-لبان افغان با اردوی پاکستان را تیره خواهد کرد

ویب سایت مرکز بین‌المللی مطالعات جیمز تاون یک مطلب زیر این عنوان نشر کرده که آیا افغانستان پناهگاه امن برای طا-لبان پاکستانی است؟
در ادامه می‌خوانیم که بعد از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و برگشت طا-لبان به قدرت، وضعیت امنیتی در افغانستان به نفع طا-لبان پاکستانی تغییر کرده است.
نویسنده می‌افزاید که طا-لبان پاکستانی بعد از عملیات اردوی این کشور در سال ۲۰۱۴ در شرق افغانستان پناه گرفتند و در آنجا زیر حملات پیهم نیروهای بین‌المللی و قوای حکومت افغانستان قرار داشتند.
شماری از قوماندان‌های طا-لبان پاکستانی در حملات طیاره‌های امریکایی بدون سرنشین جان باختند و برخی هم از سوی نیروهای امنیتی افغانستان دستگیر شدند.
اما بعد از اینکه نیروهای بین‌المللی افغانستان را ترک کردند و قوای حکومت این کشور از هم فروپاشید، پناهگاه‌های طا-لبان پاکستانی در افغانستان ظاهراً با تهدیدی مواجه نیستند.
نویسنده مطلب می‌افزاید که با در نظر داشت این وضعیت حملات طا-لبان پاکستانی در این کشور در این اواخر افزایش یافته است.
در ادامه مطلب می‌خوانیم که طا-لبان افغان بعد از برگشت به قدرت علی‌رغم خواسته‌های مکرر پاکستان، نه تنها که در برابر طا-لبان پاکستانی که از سال‌ها با آنها روابط دارند اقدام نکرده‌اند بلکه از آنها حمایت نیز کرده اند.
اما به هر حال اسلام آباد توانست که در این اواخر به میانجیگری طا-لبان افغان به یک توافق آتش‌بس یک ماهه با طا-لبان پاکستانی دست یابد.
مرکز بین‌المللی مطالعات جیمز تاون می‌نویسد که افزایش حملات طا-لبان پاکستانی در این کشور روابط طا-لبان افغان با اردوی پاکستان را تیره خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا