آخرین اخباراجتماعافغانستانتبصرهحکومت

اربعین حسینی رشادت حق بر باطل

خبرگزاری دید: امروز یک شنبه ۴ سنبله، مصادف با اربعین حسینی است که پای میلیونها زائر را به کربلا کشیده است. میلیون ها زائر از کشورهای دور و نزدیک هر ساله در راهپیمایی عظیم و بی بدیل اربعین، قیام نواده رسول خدا (ص) را گرامی داشته و از آن پاسداری میکنند.

در سده اول هجری یزید بن معاویه که شخص عیاش و بی دین بود پس از اینکه جانشین پدرش معاویه شد کمر به تغییر مسیر دین اسلام بست و بر مقدسات اسلامی تاخت. او از همه جریانهای سیاسی اسلامی در آن زمان با زور و تزویر بیعت گرفت. او برای تحکیم و تثبیت قدرت خود حتی مکه را به منجنیق بست و آتش زد تا دمشق پایتخت اصلی بلاد اسلامی قرار گیرد.

یزید خاندان پیامبر ص را برای تحکیم قدرت خود، بزرگترین چالش می‌دید. بناً از امام حسین (ع) خواست که با او بیعت کند. امام نپذیرفت و با اهل و عیال خود مکه را به قصد عراق ترک کرد. یزید وقتی دید امام از بیعت با او اباء ورزیده است به حاکم عراق که ابن سعد بود دستور داد که مانع رسیدن او به شهر کوفه شود و از امام حسین (ع) با زور برای حکومتش بیعت بستاند. ابن سعد کاروان امام حسین (ع) را در صحرای کربلا محاصره کرده و پس از ده روز محاصره با امام و یارانش وارد جنگ شد. در نتیجه این جنگ نا برابر امام حسین ع با ۷۲ نفر از یاران و اهل بیت پیامبر (ص) به شهادت رسیدند.

از آن زمان تاکنون این قیام بزرگ بشری که در برابر ظلم در نوع خود بی نظیر است از سوی آزادگان و پیروان آزادی گرامی داشته می شود. این قیام نمونه بارز از پیروزی حق علیه باطل است که برای خیلی از آزاده خواهان جهان الگو و سرمشق قرار گرفته است. طوریکه گاندی رمز پیروزی خود بر استعمار را الگو گیری و متابعت از قیام امام حسین (ع) گفته است.

قیام امام حسین (ع) به عنوان نمادی از مقاومت، ایثار، عدالت‌خواهی و وحدت، دارای پتانسیل عظیمی برای حل بحران‌های اجتماعی و سیاسی در هر کشور می باشد. از این رو لازم به ذکر است که حکومت سرپرست با بهره‌گیری از این مناسبت و آموزه‌های مکتب حسینی، تقویت وحدت ملی، ترویج ایثار و از خودگذشتگی، بازگشت به ارزش‌های اخلاقی و انسانی، و تأمین عدالت و برابری بپردازد.

خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا